Archief
Rob Oosterlee

Baljeu doet geen prognose over terugkeer autoveer: 'Zoveel tegenslagen in dit dossier'

Gedeputeerde Jeannette Baljeu waagt zich niet aan een voorspelling over wanneer er weer een autoveer vaart tussen Maassluis en Rozenburg. "Ik heb geleerd op dit dossier dat er zoveel tegenslagen in kunnen zitten, dat ik het moeilijk vind om te zeggen."

Dat verklaart de verantwoordelijk bestuurder van de provincie Zuid-Holland in de WOS-talkshow Aan Tafel. "Ik kan alleen maar zeggen dat we ons er heel hard voor inzetten. Met Damen hebben we een goede partner die daar ook een oplossing voor wil, maar het moet wel rondkomen met de koop en daarna de reparatie."

Inmiddels vaart er al bijna een jaar geen autoveer meer tussen Maassluis en Rozenburg. In oktober 2022 kreeg de Blankenburg technische problemen. De tweede boot, de Staeldiep, lag toen al voor reparatie op de kant. Het vervolg is bekend: exploitant Blue Amigo kon de reparatiekosten niet betalen en ging uiteindelijk failliet. Sinds vele maanden moeten de reizigers het doen met een vervangend fiets-/voetveer.

Sinds juli is Damen verantwoordelijk voor de veerdienst. Het bedrijf kreeg van de provincie een 'zak geld mee' om de Blankenburg te kopen bij de curator die het faillissement van Blue Amigo behandelt. Na de koop zou het zes tot acht weken duren voor de boot weer kon varen, vertelde Baljeu begin juli in een vergadering van provinciale staten. Maar die koop is nog altijd niet rond. Tegelijkertijd is er discussie of die zes tot acht weken wel reëel zijn. Damen liet eerder aan de WOS weten dat het wel eens veel langer zou kunnen duren. Baljeu: "De eerste inschatting was zes tot acht weken. Toen Damen werd gevraagd waar we nu staan, hebben ze een slag om de arm gehouden. Dit omdat we ondertussen in dit dossier ook weten dat het niet altijd gaat zoals we willen."

Bij een positieve beoordeling kan de verkoop snel plaatsvinden.

Jeannette Baljeu (gedeputeerde)

De langslepende kwestie houdt de gedeputeerde 's nachts wel eens wakker, bekent ze. "Jazeker, het is natuurlijk ontzettend balen dat dit gebeurt en dat het al zo'n lange tijd is. We werken heel hard naar oplossingen. Zolang die er niet is, is het heel vervelend. Wat er iedere keer gebeurt, de techniek laat ons vele malen in de steek."

Diepteonderzoek

De vraag die alle reizigers bezighoudt is: waarom is de koop nog altijd niet rond? Zeker gezien het feit dat er al ruim twee maanden zijn verstreken sinds die vergadering in juli. Baljeu: "Je komt in een vakantieperiode waarin je met mensen moet schakelen die op vakantie zijn. Er is wel doorgewerkt door degenen die er waren. Er zijn ook dingen opgezet om te zorgen dat de curator inderdaad tot die verkoop kan overgaan."

Voor die verkoop voert Damen nog een uitgebreid onderzoek aan de boot uit. De exploitant kan dan beter inschatten hoeveel de boot waard is, en ook hoelang de reparaties daadwerkelijk moeten duren. "Die keuringen zouden in de basis één tot twee weken moeten duren. Als daar een positieve beoordeling uitkomt, kan de verkoop snel plaatsvinden."

We moeten naar een nieuwe boot.

Jeannette Baljeu (gedeputeerde)

Toch zou het in theorie kunnen gebeuren, dat de verkoop niet rondkomt. "Dan moet er naar iets anders gekeken worden, want de inzet van iedereen is dat er uiteindelijk wel weer een autoveer komt", vervolgt Baljeu. Een andere veerboot is in elk geval lastig te vinden. "Het is geen makkelijk water. Door iedereen wordt gekeken of er niet een andere boot is die daar kan varen Maar het is een heel specifiek type water met een grote stroming en veel scheepvaart. Dat betekent dat het een geclassificeerd schip moet zijn en die zijn er niet allemaal."

Staeldiep

In de berichtgeving rond de problemen met de veerboot gaat het vrijwel alleen over de Blankenburg. De tweede boot, de Staeldiep, lijkt vrijwel te worden 'genegeerd'. Waarom? Eerder liet Baljeu al weten dat de Blankenburg het snelst gerepareerd kan worden, maar dat deze oudere boot (de Blankenburg komt uit 1965, de Staeldiep uit 1970) in de toekomst waarschijnlijk wel vaker naar de werf zal moeten voor onderhoud. Een reparatie van de Staeldiep zou naar verwachting eerst een half jaar moeten duren, maar daarna is deze boot wel meer toekomstbestendig.

De 'reparatiesnelheid' is de reden dat er nu alleen onderhandelingen lopen over de Blankenburg. "We kijken nu naar de Blankenburg en willen die snel repareren en in de vaart krijgen", aldus Baljeu. Een woordvoerder van Damen komt tegenover de WOS met eenzelfde boodschap: "We zijn nu alleen in gesprek over de Blankenburg. Het opknappen van de Staeldiep zou te veel moeite kosten (mede gezien de nog maar beperkte duur van de inzet)."

Nieuwe boot

Het contract met Damen loopt maximaal vier jaar. Daarna wordt er gezocht naar een nieuwe exploitant. De vraag is wel of die dan nog wel met een autoveer moet gaan varen. Volgend jaar wordt de nieuwe Blankenburgverbinding (A24) in gebruik genomen, een nieuwe snelweg tussen de A20 bij Maassluis/Vlaardingen en Rozenburg. Veel automobilisten zullen van die weg gebruik gaan maken.

Aanvankelijk was het de bedoeling om dit jaar al de Blankenburg en Staeldiep uit de vaart te nemen en te vervangen door een nieuw te bouwen boot. Dat is echter uitgesteld vanwege hoge kosten. Toch heeft de provincie een nieuwe boot nog niet uit het hoofd gezet. "Dat is zeker iets waar we naar willen kijken", zegt Baljeu. "We gaan met Rozenburg en Maassluis kijken wat er nodig is. Op basis daarvan denken we dat er een nieuw schip moet komen."

"Wat ik nu hoor - ik ben naar de dorpsraad (Rozenburg, red.) geweest -, maar ook van mensen die ik spreek: ze willen heel graag een autoveer houden. Dat willen wij ook. We gaan in gesprek over die wensen: voor hoeveel fietsers, voor hoeveel andere 'modaliteiten'? Er is een vraag of je met de auto moet kunnen op een nieuwe boot. Want ik geloof echt wel dat we naar een nieuwe boot moeten. Ik voorzie dat je in elk geval iets voor langzaam verkeer moet faciliteren."

Jeannette Baljeu, gedeputeerde bij de provincie Zuid-Holland. WOS

Huidige situatie

Begin deze week viel het fiets-/voetveer de KRVE-71 (Jorina) uit met technische problemen. Damen verwacht dat die boot in de loop van volgende week weer terugkeert. Ondertussen moeten reizigers het al een aantal dagen doen met twee kleinere boten, die maximaal twaalf mensen tegelijk kunnen vervoeren. Scooters, brommers en scootmobielen kunnen bovendien niet mee. Diverse mensen maken zich zorgen over de veiligheid van deze boten. Baljeu daarover: "Voor ons blijft het belangrijkste punt dat je veilig naar de overkant kunt. Dat gebeurt nu met schepen die daar geschikt voor zijn en daar gekeurd voor zijn. Maar ik ben het ermee eens dat dit geen wenselijke situatie is."

'Moet nu 39 in plaats van 13 kilometer naar werk rijden'

Frank Schellenboom is lid van de dorpsraad in Rozenburg en werkzaam in Honselersdijk. Als dagelijks gebruiker zit de situatie hem erg dwars. "Het blijft maar vooruit worden geduwd. Er werd gezegd: 'Na de vakantie wordt er een besluit over genomen'. Ik ben alweer drie weken aan het werk. Als ik zo lang over een beslissing doe, zit ik zonder werk. Het duurt gewoon veel te lang. Iedereen is het meer dan spuugzat."

"Ik rij normaal met de boot 13 kilometer naar mijn werk in het Westland, nu moet ik er iedere dag 39", vervolgt Schellenboom. Hij is overigens voorstander van een nieuwe aanbesteding voor een autoveer. "Je hebt niet alleen te maken met fietsers en voetgangers, maar ook met landbouwverkeer, transport van gevaarlijke stoffen en hulpdiensten die naar de overkant moeten in geval van een calamiteit."

Frank Schellenboom (Dorpsraad Rozenburg). WOS

Het hele gesprek met Jeannette Baljeu en Frank Schellenboom is vanaf vrijdag 18.00 uur te zien op WOS TV in de talkshow Aan Tafel. De uitzending is daarna ook terug te kijken via Uitzending Gemist op WOS.nl.