Nog maanden wachten op terugkeer autoveer bij Maassluis
Automobilisten die de oversteek van Maassluis naar Rozenburg willen maken, moeten voorlopig nog omrijden. De reparatie van het autoveer, de Blankenburg, kan nog wel enkele maanden gaan duren.
Eind vorige week werd al duidelijk dat rederij Blue Amigo niet kan voldoen aan de eis van de provincie Zuid-Holland om binnen vier weken na 16 januari een autoveer te laten varen. De Blankenburg is vanwege technische problemen al sinds oktober uit de vaart. De exploitant blijkt geen geld te hebben voor de reparatie, die ongeveer 2 miljoen euro gaat kosten, en er is ook geen vervangend autoveer te vinden.
In een brief aan provinciale staten laat gedeputeerde Jeannette Baljeu deze donderdag weten dat een onafhankelijk expert toetst of de schatting van 2 miljoen euro aan reparatiekosten klopt. "De verwachting is dat de Blankenburg na opdrachtverlening binnen acht weken weer in de vaart kan zijn", aldus Baljeu, die 'vanwege de staat en levensduur' van de boot nieuwe reparaties in de toekomst zegt te verwachten.
De tweede boot van Blue Amigo, de Staeldiep, zou na reparatie wel meer toekomstbestendig zijn. Die reparatie gaat echter wel zes tot acht maanden duren. De Staeldiep ligt inmiddels al ruim een jaar op de werf. Wat er met de boot aan de hand is, blijft ook na vragen van de WOS aan de provincie en de exploitant onduidelijk.
'Onaanvaardbaar'
In haar brief noemt Baljeu het feit dat er al maanden geen autoveer vaart 'onaanvaardbaar'. Zij eist dat dit op de kortst mogelijke termijn wordt hersteld. "In overleg met interne en externe juridische en financiële adviseurs zet de provincie in op uitvoering van contracten. Vanuit het maatschappelijke belang worden alle mogelijkheden onderzocht. De provincie onderzoekt op dit moment concreet de mogelijkheid om de noodzakelijke reparatie(s) te financieren. Voorwaarde voor de provincie hierbij zijn twee garanties: de reparatie wordt daadwerkelijk uitgevoerd en dat vervolgens de veerdienst wordt hervat."
Op dit moment wordt er wel een vervangend fiets- en voetveer ingezet, de Otter. Die was overigens deze week een aantal dagen uit de vaart voor een reparatie. Daar was in de tussentijd wel een alternatief voor, zodat reizigers gewoon gebruik konden maken van een veerboot.
Concessie
Ondertussen wordt ook naar andere oplossingen gekeken, zoals het verkorten van de concessie, die nu nog loopt tot 2032. "Zodat er met een nieuwe aanbesteding een meer toekomst vaste situatie kan worden gerealiseerd", aldus Baljeu.