Archief
Archieffoto WOS

Archieffoto WOS

Fiets-/voetveer KRVE-71 keert volgende week terug

Reizigers tussen Maassluis en Rozenburg moeten het voorlopig nog doen met twee kleine veerbootjes. De reguliere veerboot, de KRVE-71, is pas in de loop van volgende week weer beschikbaar.

Het fiets-/voetveer viel begin deze week uit met technische problemen. Exploitant Damen laat weten dat er momenteel hard wordt gewerkt aan de reparatie van de boot. "Goed nieuws is dat we verwachten dat ze in de loop van volgende week haar dienstregeling weer kan hervatten, als we geen zware tegenvallers hebben", schrijft Damen op sociale media. Bij terugkeer heet de boot overigens Jorina, de naam die de boot vroeger ook droeg.

Sinds maandag varen er twee kleine bootjes. Die kunnen maximaal twaalf passagiers vervoeren, maar gaan wel vaker heen en weer dan normaal. Dinsdag lieten diverse passagiers aan de WOS weten blij te zijn met deze noodoplossing, maar de overtocht op dit bootje wel 'spannend' te vinden.

Deze woensdag wordt tussen 06.00 en 14.00 naast de bootjes ook een bus ingezet. "Dit helpt ons ook om beter in te kunnen schatten wat de passagiers meer waarderen", aldus Damen.

Tekst gaat verder onder de video.

Wethouder weet van niks

Klarie Oosterman (ChristenUnie) kaartte de situatie dinsdagavond aan tijdens een gemeenteraadsvergadering in Maassluis. "Is deze pont veilig verklaard op Het Scheur, waar hoge golfslag kan zijn?", vroeg zij zich af. "Op het achterdek zijn veiligheidsmiddelen aanwezig, maar die zijn zeer minimaal. Misschien voldoende voor professionals, maar zijn die ook voldoende voor gewone inwoners?"

Wethouder Sjef Evers kon de raad echter niets wijzer maken. "Daar weet ik niks van en ik ben daar ook niet over geïnformeerd en ik kan het ook niet controleren, want de gemeente Maassluis heeft geen enkele bevoegdheid in dat verband. Als u iets daadwerkelijk wil weten, zou ik de exploitant kunnen bellen of de provincie. Want wij hebben daar geen informatie over."

PvdA-raadslid Paul Luijnenburg merkte op: "De huidige oplossing is niet optimaal en ondanks dat het personeel z'n stinkende best doet, is het gewoon zaak dat er permanent een goede oplossing komt. (...) Je zal maar een scholier zijn die in de eerste week al tegen een lege kade opkijkt". Hans van der Burg (VSP) zei: "Het is eigenlijk van de gekke dat men niet in staat blijkt om een simpele veerverbinding blijvend en veilig in stand te houden. Ook nu weer zijn de reizigers de dupe. Overigens, de twee kleinere boten die nu worden ingezet, met alle respect, op deze vaarroute met sterke stromingen, maakt het er niet veiliger op voor de passagiers." Volgens Raoul Kleijweg (GroenLinks) is een fietstunnel de enige veilige oplossing om het probleem te verhelpen.

Evers liet vervolgens nog weten dat hij de notulen van de vergadering aan verantwoordelijk gedeputeerde Jeanette Baljeu zal voorleggen, "zodat ze dondersgoed weet dat het ons aan het hart gaat en we het buitengewoon serieus nemen. En ik blijf gewoon doordrukken totdat we die veerverbinding betrouwbaar en veilig in stand hebben gebracht."

Thuiszorg

De kwestie speelde dinsdagavond ook in de gemeente Midden-Delfland. OGP-raadslid Sandra Koppert wilde in een commissievergadering aandacht voor Rozenburgse medewerkers van Careyn die thuiszorg leveren in Maasland. "Deze medewerkers moeten, zeker in de avond en vroege morgen, als ze met de auto komen, omrijden via de Beneluxtunnel. Dit kost extra tijd en benzine." Zij vroeg wethouder Melanie Oderwald om Maassluis "een steuntje in de rug te geven in hun gevecht om zo snel mogelijk een goede autoverbinding te hebben tussen Maassluis en Rozenburg."

In reactie daarop gaf de wethouder aan dat de veerverbinding vooral een zaak is tussen de provincie en de exploitant. "Voor de gemeente Midden-Delfland zien wij hier geen actieve rol in."

Tekst gaat verder onder de foto.

Dinsdag werd de Aqua Shuttle getest. WOS

Aqua Shuttle

Dinsdag zijn overigens de eerste tests gehouden met de Aqua Shuttle. Deze boot moet in de toekomst gaan gelden als alternatief, als de veerboot niet vaart. "Hierbij is duidelijk geworden dat er aanpassingen aan de pontons nodig zullen zijn om het schip passend te krijgen. Dit omdat het dek van de Aqua Shuttle (en vergelijkbare catamarans) hoger is dan het dek van de Jorina", aldus Damen. De Aqua Shuttle wordt de komende tijd vaker getest, zodat de bemanning kennis kan maken met deze 'snelle, lichtgewicht (en dus kwetsbaardere) waterbus'.