Archief
Rob Oosterlee

Curator van de veerboten: 'De provincie is aan zet'

Het is de provincie Zuid-Holland die nu het stuur in handen heeft met betrekking tot de eventuele aankoop door veerdienstexploitant Damen van de veerboot Blankenburg.

Dat blijkt uit een verklaring van curator Rien Hoogendoorn, die bezig is met de afwikkeling van het faillissement van AquaSwets Veren BV. Tot de boedel van deze vennootschap behoren zowel de Blankenburg als de Staeldiep, van oudsher de twee veerboten op de verbinding Maassluis-Rozenburg.

Hoogendoorn verklaart de situatie als volgt: "De provincie Zuid-Holland beroept zich op een hypotheek op de Blankenburg en wenst het initiatief voor de verkoop te nemen/houden, mogelijk door die verkoop via een executie van haar hypotheekrecht te realiseren."

Gelet op die positie, is de curator in afwachting van wat de provincie nu daadwerkelijk zal doen. "De provincie heeft daarbij dus niet enkel de 'aanbesteding' van de diensten in handen, maar wil ook de touwtjes in handen hebben/nemen met betrekking tot de verkoop", stelt Hoogendoorn. "Het is dus de provincie die aan zet is en stappen moet zetten. Als de provincie daarbij te lang 'treuzelt' heb ik als curator de mogelijkheid om een formele termijn te stellen, maar zover is het nu nog niet", besluit hij.

Reactie provincie

De WOS heeft de provincie Zuid-Holland om een reactie gevraagd. Die reageert als volgt: "Wij staan in contact met zowel Damen als de curator. Met als doel om zo snel mogelijk tot een oplossing te komen. Dit is in het belang van iedereen, in het bijzonder van de vele reizigers die dagelijks afhankelijk zijn van het veer Maassluis-Rozenburg."

Autoveer vanaf 1 januari

Vorige week werd duidelijk dat reizigers tussen Maassluis en Rozenburg het dit jaar moeten doen met een fiets-/voetveer. Een autoveer vaart naar verwachting op z'n vroegst op 1 januari. De nieuwe vervoerder Damen is in onderhandeling over de aankoop van de Blankenburg, maar heeft na aankoop nog tijd nodig om de boot op te knappen. De eerder genoemde zes weken om de boot 'vaarklaar' te krijgen, blijken niet genoeg. Er zijn zo'n vier maanden nodig om de boot ook 'bedrijfszeker' te krijgen.