Veerdienst per direct gestopt; faillissement aangevraagd
De exploitant van de veerdienst Maassluis-Rozenburg is donderdag om 15.00 uur per direct gestopt en heeft het faillissement aangevraagd. De provincie heeft bussen van RET/RMC ingezet om gestrande reizigers naar de overkant te brengen.
Daarnaast is de KRVE (Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht) bereid gevonden om haar professionele fiets-voetveer in te zetten. Beide rijden/varen vanaf 19.00 uur donderdagavond tot middernacht om alle reizigers over te brengen.
Vanaf vrijdagochtend 6.00 uur tot 15.00 uur in de middag wordt er een fiets-voetveer ingezet. Vanaf 15.00 rijden er bussen. Zaterdag wordt er een fiets-voetveer ingezet tussen 6.00-9.00 uur en tussen 16.00 uur en 24.00 uur. De overige uren worden er bussen ingezet. Op beide pinksterdagen en dinsdag 30 mei wordt er de hele dag een fiets-voetveer ingezet.
Het autoveer Maassluis-Rozenburg is al sinds begin oktober vorig jaar uit de vaart.
Noodvoorziening
De provincie heeft in het bedrijf Damen een partij gevonden die in principe bereid is het fiets-voetveer te continueren. Beide partijen zijn inmiddels in gesprek om afspraken te maken over een noodvoorziening. Damen is voornemens om voor de veerverbinding Maassluis-Rozenburg gebruik te maken van de waterbus Aqua Runner (of een vergelijkbaar fiets-voetveer). Dit fiets-voetveer, met een capaciteit van 130 passagiers, kan meerdere malen per uur worden ingezet aan beide zijden. Hierdoor kunnen er meer fietsers en voetgangers worden vervoerd dan met het huidige fiets-voetveer de Otter. De verwachting is dat Damen deze nooddienst op korte termijn kan starten.
Nieuwe Europese aanbesteding
Naast de tijdelijke gunning aan Damen bereidt de provincie een nieuwe Europese aanbestedingsprocedure voor. Hierover volgt op korte termijn een officiële aankondiging. De gedachte is om samen met o.a. de twee oevergemeenten en de Dorpsraad van Rozenburg te kijken wat voor een veerverbinding nodig is na de ingebruikname van de Blankenburgverbinding/Maasdeltatunnel.
Onbegrip bij vakbond
Vakbond CNV Vakmensen kan geen begrip opbrengen voor de faillissementsaanvraag. "Het afgelopen jaar heeft het bedrijf er een warboel van gemaakt", zegt CNV-onderhandelaar Evert-Jan van de Mheen. "Nu verliezen ongeveer 25 mensen hun baan daardoor. Het is heel triest."
Hij vindt dat de provincie Zuid-Holland medeverantwoordelijk is voor de mensen die werkzaam waren op de pont. "Wat ons betreft, wordt in de nieuwe aanbesteding de eis opgenomen dat de nieuwe opdrachtnemer het huidige personeel mee overneemt", zegt Van de Mheen. Hij vindt daarnaast moederbedrijf AquaSwets voor een goed sociaal plan moeten zorgen.