Archief
Archief WOS

Archief WOS

'Dienstverlening veer Maassluis-Rozenburg in 2022 stabiel'

Hoewel de boot afgelopen zomer een aantal keer uit de vaart moest worden genomen, is de veerdienst tussen Maassluis en Rozenburg over heel 2022 genomen 'stabiel'. Dat vindt althans Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland.

De provinciale statenfractie van de SP had naar aanleiding van het uitval medio juli vragen gesteld. In de week van 11 tot en met 17 juli was er op dinsdag, donderdag en zaterdag op bepaalde tijden geen boot. Ook op maandag 18 juli bleef de veerdienst een aantal uur langs de kant. De reden: een personeelstekort door een samenloop van vakanties en ziekte, zo liet exploitant Blue Amigo destijds al weten aan de WOS. Reizigers moesten toen gebruik maken van bussen.

Gedeputeerde Staten ziet dat als een incident. "Er is, tot het moment van personeelsgebrek, een betrouwbare dienst geboden. Een enkele keer is de veerdienst uitgevallen door mist, storm of materiële problemen." Daarnaast zegt het in een volgend antwoord: "De huidige uitval door personeelsgebrek is zeer vervelend voor de reizigers, maar gezien de algemene krapte op de arbeidsmarkt - die zich in veel sectoren voordoet - moeilijk te voorkomen."

Spitspont

De SP was ook benieuwd waarom er al geruime tijd in de ochtend- en avondspits maar één boot vaart. Voorheen voer er op die momenten ook een tweede boot: de zogenoemde spitspont. Volgens Gedeputeerde Staten heeft dat te maken met de coronacrisis, die begon in 2020. Dit zorgde dat er minder reizigers gebruik maakten van de veerdienst. "Dit maakte het tevens mogelijk de door dit lagere aantal reizigers ontstane verliezen van de veerdienst te beperken; anders dan in het OV is er namelijk geen compensatie van het Rijk geweest voor de door corona ontstane verliezen bij deze en andere veerdiensten."

Nieuwe boot

De twee huidige boten, de Staeldiep en Blankenburg, zijn al meer dan 50 jaar oud. Er wordt al langer gesproken om deze in 2023 definitief uit de vaart te nemen en te vervangen door één nieuwe boot. Tegen die tijd zal de veerdienst waarschijnlijk ook minder worden gebruikt, door de komst van de Blankenburgverbinding tussen Maassluis/Vlaardingen en Rozenburg in 2024.

Of die nieuwe boot er in 2023 ook al is, is nog maar de vraag. De aanschaf van een nieuwe veerboot blijkt een stuk duurder te zijn dan aanvankelijk verwacht. "Dit is onder meer een gevolg van gestegen loonkosten en staalprijzen." De provincie en Blue Amigo zijn hierover nog in gesprek.

Categorieen:
Nieuws Algemeen Maassluis