Reconstructie N468 gaat door, weg blijft in beheer provincie
De reconstructie van de N468 tussen Maasland en Schipluiden begint naar verwachting medio 2023. De voorbereidingen voor de uitvoering gaan van start.
Dat liet omgevingsmanager Marcel Floor dinsdagavond optekenen tijdens een raadsinformatiebijeenkomst in Midden-Delfland. De provincie en het hoogheemraadschap waren als uitvoerende partijen naar Schipluiden gekomen om de gemeenteraad bij te praten.
De weg moet tussen het dorp Maasland en de aansluiting op de A4 bij Schipluiden volledig op de schop: niet alleen het wegdek wordt aangepakt, ook de oude, verzakkende, veendijk wordt aangepakt. Over de reconstructie wordt al zeker zo'n tien jaar gesproken. Uiteindelijk ondertekenden gemeente, provincie en het hoogheemraadschap in 2019 een samenwerkingsovereenkomst voor het project.
Aanvankelijke planning was eerder om in 2019 al te beginnen met de werkzaamheden, maar dat werd door diverse omstandigheden steeds uitgesteld. Vorig jaar leek het er toch echt op dat de weg in het derde kwartaal van 2022 op de schop kon gaan, maar in mei bleek er een nieuwe tegenvaller te zijn: de grondstofprijzen waren enorm gestegen, met wel 75 tot 100 procent. Voor de provincie op dat moment reden om het project even on hold te zetten.
Besparen op grondstoffen
In de afgelopen tijd is een aantal scenario's onderzocht. Zo is gekeken naar de mogelijkheid om levensduurverlengend onderhoud uit te voeren en de reconstructie met vijf jaar uit te stellen. Daaruit bleek echter dat weg en dijk op bepaalde delen in een dusdanig slechte staat verkeren, dat aanpak op korte termijn noodzakelijk is.
Omdat uitstel niet mogelijk is, is overgegaan naar optie 2: het doorvoeren van zogenoemde optimalisaties om zo te besparen op grondstoffen en dus ook kosten.
Geen overdracht naar gemeente
Waar ook op wordt bespaard: de overdracht van de weg naar de gemeente. Eerder was het de bedoeling dat de gemeente na de reconstructie eigenaar van de weg zou worden. Bovendien zou de gemeente een 'bruidsschat' meekrijgen die goed is voor vijftien jaar onderhoudskosten aan de weg. Nu blijft de provincie eigenaar.
De weg is ontsluitend, maar het moet geen doorgaande weg zijn.
Gedeputeerde Frederik Zevenbergen
Dat betekent niet dat bestaande afspraken over de toekomst weg worden genegeerd. Het plan om de N468 in te richten als 'lokale weg', blijft. "De weg is ontsluitend, maar het moet geen doorgaande weg zijn", zei gedeputeerde Frederik Zevenbergen, die ook bevestigde dat de weg geschikt wordt voor vrachtwagen met een gewicht van 40 ton. "Maar de beperking blijft 20 ton. We zijn aan het kijken of we halverwege de weg een meetpunt kunnen maken met een camera, zodat verkeer zonder ontheffing een boete krijgt. Melktransport mag de weg wel gebruiken."
Volgens Zevenbergen bleek eerder dit jaar dat de weg nu nog, ondanks het verbod voor voertuigen zwaarder dan 20 ton, wordt gebruikt door verkeer dat daar niet mag komen. In april was namelijk een vrachtwagen in het water langs de Gaagweg terecht gekomen en die moest op de kant worden getakeld. "Die vrachtwagen was zwaarder dan 20 ton", aldus Zevenbergen.
Uitstel
Vorige maand besloten alle partijen dat het project in deze vorm door kan gaan. De aannemer, BAM, is inmiddels geselecteerd en samen met het bouwbedrijf wordt nu gewerkt aan een uitvoeringsontwerp. Duidelijk is nu al dat het werk wordt opgeknipt in zes verschillende trajecten. Op de drie 'dijktrajecten' (Gaagweg, Molenweg en Rijksstraatweg) ligt het meeste werk. De Oostgaag is eveneens een groot project. Het werk op de trajecten 'rondweg Schipluiden' en Klaas Engelbrechtsweg zullen het snelst gaan. Maar met welke deel wordt begonnen, is nu nog niet duidelijk.
Wat ook niet duidelijk is, is wanneer de reconstructie van start kan gaan. In 2023 kan er een vergunning worden aangevraagd, maar er zijn nog veel onzekerheden waar het project mee te maken heeft. "Stikstof hangt nog in de lucht, we weten niet wat dat voor ons gaat betekenen", aldus omgevingsmanager Floor. Verder kan het vergunningtraject veel tijd in beslag nemen en moeten er gronden worden aangekocht. Ook krijgt de provincie te maken met de invoering van de nieuwe omgevingswet, die nu is uitgesteld naar medio 2023. "Gaan we werken volgens de oude of de nieuwe wijze? De vergunning gaan we nu ter inzage leggen volgens de oude wetgeving."
Al met al is de verwachting dat het project volgend jaar nog niet op alle trajecten in uitvoering is.
Kansen voor glasvezel
Als de weg open ligt, kunnen er ook werkzaamheden worden uitgevoerd aan kabels en leidingen. Netbeheerder Westland Infra en waterbedrijf Evides zijn in die hoedanigheid betrokken in het project.Mogelijk sluiten ook andere partijen, zoals KPN, aan. Die hebben nu namelijk de mogelijkheid om een glasvezelverbinding aan te leggen. Eerder meldde Deltafiber Nederland na onderzoek dat het in het buitengebied niet haalbaar is om zo'n netwerk betaalbaar aan te leggen. In plaats daarvan is het bestaande netwerk versterkt, zodat bewoners toch sneller op het internet kunnen surfen.
Voor omwonenden en andere geïnteresseerden worden de komende tijd een informatiebijeenkomst, keukentafelgesprekken en inloopspreekuren gehouden.