Archief
WOS/Stefan van der Meer

WOS/Stefan van der Meer

Blankenburg mogelijk in maart weer in de vaart

Maassluis en Rozenburg hebben weer zicht op de terugkeer van een autoveer. Exploitant Damen hoopt de Blankenburg in de tweede helft van maart weer in de vaart te kunnen nemen.

Damen heeft in juli de exploitatie van het veer tussen Maassluis en Rozenburg overgenomen van het failliete AquaSwets. De overtocht gebeurt nu nog met een fiets-/voetveer, de Jorina, maar het is de bedoeling dat er weer een autoveer komt. Die missen reizigers al sinds oktober 2022, toen de Blankenburg vanwege technische problemen uit de vaart werd genomen. De tweede boot, de Staeldiep, lag toen al voor reparatie op de kant.

De provincie Zuid-Holland stelde in juli 1 miljoen euro beschikbaar om de veerboot te kopen van de curator in het faillissement en deze te laten repareren. Door diverse omstandigheden vond die aankoop uiteindelijk pas eind oktober plaats. Enkele weken later is de boot versleept van scheepswerf De Haas naar de werf van de nieuwe uitbater, Damen.

Tekst gaat verder onder de video.

Inspectie

In de stuurhut van de Blankenburg lijkt de tijd te hebben stilgestaan. Vlak naast de deur ligt een overzicht van het aantal passagiers per overtocht op 30 september 2022, een van de laatste dagen dat de boot nog in de vaart was, en er staat een kalender van week 40 van 2022; de week van 2 tot en met 8 oktober.

Tekst gaat verder onder de foto's.

Maar op andere plekken in de boot, met name in de machinekamer, is een hoop gebeurd. Na het verslepen van de boot naar een werf van Damen in Rotterdam heeft asbestsanering plaatsgevonden. Daarna is de Blankenburg opnieuw verplaatst, naar de Wiltonhaven in Schiedam. "Waar ze helemaal d'r onderhoud weer krijgt en up to speed wordt gebracht om straks weer in operatie te gaan", vertelt Johan de Haas, projectmanager VMR bij Damen.

60 jaar oud

Ook tijdens het bezoek van de WOS aan de Blankenburg wordt er druk gewerkt in de machinekamer. Maar wat trof Damen eigenlijk aan toen het de boot overnam? De veerpont is immers 60 jaar oud én heeft meer dan een jaar stilgelegen. "Het zag er eigenlijk voor een groot gedeelte prima uit", weet projectmanager shiprepair Rik Duker. "Natuurlijk was er enig onderhoud nodig, maar ja, dat heb je op elk schip."

Tekst gaat verder onder de foto's.

Dat de boot zo oud is, is overigens wel te zien, zegt Duker. "Zeker als je naar de techniek kijkt natuurlijk, los van de staat. Vaak zijn zaken mechanisch aangestuurd. Daarnaast is het allemaal wat groter en onderdelen zijn soms niet meer verkrijgbaar."
"Het schip is sowieso, zeker voor het werk dat hij nu doet, een luxe vaartuig. Het is eigenlijk allemaal nog best wel in goede staat."

Dat de boot lang heeft stilgelegen, doet aan de technische staat niet af. Duker: "Zodra we klaar zijn met de hele reparatie, zullen we echt nog wel een grote schoonmaak moeten doen. Want als je een jaar stilligt, dan zie je daar toch wel de sporen van terug. Maar tot nu toe is dat niet meer dan kosmetisch geweest eigenlijk. Dus dat is voor ons een grote meevaller."

"Alle systemen zijn geïnspecteerd", zegt De Haas. "Ze worden nu stap voor stap opgestart. Er wordt gekeken of de systemen nog functioneren zoals ze zouden moeten. Ook alle veiligheidssystemen worden nagekeken." Waar nodig, wordt onderhoud gepleegd of worden onderdelen vervangen.

'Wanneer gaat de boot weer varen?'

Toch is het lang wachten op de terugkeer van het autoveer. De Haas krijgt 'elke dag' wel de vraag wanneer de Blankenburg weer gaat varen. Van mensen uit Maassluis en Rozenburg, maar ook bijvoorbeeld van motortoerclubs die over een paar maanden van de verbinding gebruik willen maken, omdat ze aan de andere kant van het water moeten zijn. Wat zegt hij tegen die mensen? "Het enige dat ik kan zeggen is: er wordt heel hard aan gewerkt. Ik zie alle betrokkenen er heel hard aan werken: de werf is hier heel hard bezig, de provincie is er hard mee bezig."
"De bemanningsleden zijn enthousiast om binnenkort weer te beginnen. Dus er worden stappen gezet. Maar we willen ook geen beloftes doen die we niet waar kunnen maken. Dus ik hou het een beetje af. Maar ik laat wel zien waarmee we bezig zijn; wat we aan het doen zijn en hoe gaat het."

Tekst gaat verder onder de foto's.

Wat dat betreft is er toch wel goed nieuws te melden. In februari verwacht Damen te kunnen proefvaren, om te zien hoe de Blankenburg er écht voor staat. "Daar kunnen natuurlijk ook nog allerlei verrassingen uitkomen", weet De Haas, die als alles meezit wel een verwachting wil uitspreken. "Ik hoop dat we medio maart de Blankenburg weer terug in de operatie kunnen gaan brengen."