Archief
WOS/Rutger Hillenaar

Blankenburg naar scheepswerf Damen, boot voorlopig nog niet inzetbaar

Het is nog niet duidelijk wanneer veerboot de Blankenburg weer kan varen tussen Maassluis en Rozenburg. De boot wordt de komende tijd gerepareerd, maar hoe lang dat duurt heeft onder meer te maken met de levertijd van onderdelen.

De boot is eind dinsdagochtend versleept van scheepswerf De Haas naar een scheepswerf van de nieuwe exploitant Damen. Daar worden verdere reparaties uitgevoerd. "De Blankenburg is absoluut nog niet betrouwbaar inzetbaar als veerpont. De afgelopen maanden zonder onderhoud hebben daar natuurlijk ook niet aan bijgedragen", laat een woordvoerder dan Damen weten aan de WOS.

Eenmaal op de werf van Damen wordt begonnen met een asbestsanering. "Daarna zal de Blankenburg drooggezet worden, zodat we de romp en de aandrijfunits goed kunnen inspecteren. Als dat gebeurd is, hebben we meer zicht op wat er moet gebeuren qua reparatie en revisie. De snelheid waarmee dat vervolgens uitgevoerd kan worden, is mede afhankelijk van de levertijd van benodigde onderdelen."

Schippers

Op dit moment vaart er alleen een fiets-/voetveer tussen Maassluis en Rozenburg. De Blankenburg kan ook auto's naar de overkant brengen. Damen is nog op zoek naar extra personeel voor de boot. "We zijn daarbij op zoek naar een tweetal schippers, maar ook een flink aantal stewards of matrozen. Mochten er voor deze laatste functie mensen interesse hebben en gemotiveerd zijn, maar niet over de papieren voor matroos beschikken, dan is dat geen probleem. Deel van de aanpak is dat deze mensen een opleiding tot matroos gaan volgen", aldus de woordvoerder.

Artikel gaat verder onder de video.

Aankoop

De Blankenburg lag al sinds oktober vorig jaar bij De Haas, toen de veerpont uitviel vanwege een technisch mankement. De vorige eigenaar AquaSwets Veren had geen geld voor de reparatie en ging uiteindelijk failliet. Afgelopen zomer werd Damen bereid gevonden als nieuwe uitbater van de veerverbinding. De provincie Zuid-Holland heeft de Blankenburg inmiddels aangekocht van de curator in het faillissement van AquaSwets.

De provincie liet eerder weten dat de reparatie ongeveer zes tot acht weken in beslag zou nemen. Een woordvoerder van Damen zei later tegen de WOS vier maanden nodig te hebben om de boot weer in operationele staat te krijgen. Een door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) erkende technisch deskundige beoordeelt nu op verzoek van de provincie de nut en noodzaak en de kosten van de door Damen voorgestelde reparaties. De inzet van de deskundige beperkt zich niet alleen tot het reparatieproces. Gedurende de gehele looptijd van de overeenkomst wordt gebruik gemaakt van de expertise van deze deskundige.

Categorieen:
Nieuws Algemeen Maassluis