Archief
Archief WOS

Archief WOS

'Hellingbaan bij strandopgang Molenslag moet er nog dit jaar komen'

Komend najaar moet dan toch de veelbesproken hellingbaan bij strandopgang Molenslag in Monster worden aangelegd, ter vervanging van de huidige trapopgang. "Dit is onontkoombaar en niet uitstelbaar", zo heeft het college van B en W van Westland dinsdag geconcludeerd.

De hellingbaan wordt 'onontkoombaar' genoemd, omdat de provincie Zuid-Holland vroegtijdig heeft aangegeven dat 2024 het laatste seizoen is dat het fietspad als bevoorradingsroute voor de strandpaviljoens bij Molenslag gebruikt mag worden.

Bij het niet realiseren van een hellingbaan zal de provincie uitvoering aan haar bevoegdheden moeten geven en handhavend optreden, stellen B en W. "Alternatieve routes, zoals over het strand, zijn uitgesloten omdat in de Kustvisie is een ontmoedigingsbeleid voor rijden op en aan de kust is opgenomen".  Het college vervolgt: "Een hellingbaan is onuitstelbaar omdat instandhouding van op Molenslag aanwezige strandexploitaties in gevaar komt."

Mindervaliden

Als voordelen van het project worden genoemd: Met de aanleg van een hellingbaan neemt de verkeersoverlast op het duinfietspad af, wordt de aanrijroute naar het strand bij Molenslag korter en neemt de uitstoot van schadelijke stoffen in het Natura-2000 gebied af.
Verder verbetert een hellingbaan de toegankelijkheid van het strand voor mindervaliden en de hulpdiensten. "In de huidige situatie vormt de aanwezige trap een obstakel voor mindervaliden en is er geen mogelijkheid voor gemotoriseerde hulpdiensten om bij spoed het strand via de Molenslag te bereiken. De hellingbaan biedt deze mogelijkheden wel", aldus het college.

Na het strandseizoen

Omdat de aanleg van de hellingbaan tijdelijk de toegang van het strand bij Molenslag zal beperken, gebeurt dit na afloop van het komende strandseizoen. De werkzaamheden zullen naar verwachting ongeveer drie maanden duren.

Voor de realisering van de hellingbaan wordt van de gemeenteraad een krediet van 500.000 euro gevraagd. De uitvoering van de toegangsweg gebeurt met geruwde stelconplaten en er komt een beweegbare afsluiting om onnodige verkeersbewegingen te voorkomen.

Risico's

Het gaat overigens zeker niet alleen om een investeringsbeslissing van de gemeenteraad. "Realisatie is onder voorbehoud van te verkrijgen natuur- en watervergunningen", noemt het college als risico. Er is volgens B en W goed beargumenteerd dat er een gunstiger stikstofdepositie ontstaat. Er is overleg geweest met Stichting Duinbehoud, ODH en Provincie Zuid-Holland.
"Wel is er een landelijke onzekerheid rondom natuurwetgeving en vergunningverlening in en rondom Natura-2000 gebieden. Er is afhankelijkheid van externe partijen zoals vergunningverlener en natuurorganisaties", aldus het college.

Voorgeschiedenis

Over een hellingbaan bij Molenslag wordt al zeker sinds begin 2007 gefilosofeerd. Destijds werd door de fractie GemeenteBelang Westland gevraagd om daar een hellingbaan voor mindervaliden aan te leggen. De compensatie die de duinbeheerder verlangde, werd echter door het toenmalige college van B en W onhaalbaar geacht.

In december 2014 sloeg de Heijdse bewonersvereniging Hint alarm over illegale bevoorrading van strandtenten bij het Molenslag via het duinfietspad. "Het is wat ons betreft onaanvaardbaar dat een illegale situatie, die aantoonbaar de veiligheid van de fietsers en wandelaars geweld aandoet, mogelijk wordt gelegaliseerd." Toenmalig wethouder Peter Ouwendijk kondigde begin januari 2015 dat hij binnen drie maanden met een voorstel voor de aanleg van een hellingbaan zou komen.

Het kwam echter niet van de grond. Vervolgens werd bevoorrading van de paviljoens bij Molenslag vooral over het strand gedaan, gezien de discussie over het illegaal gebruik van het fietspad. Maar ook dat bleek niet de oplossing.

Op 6 november 2018 heeft de gemeenteraad de 'Motie inzake hellingbaan strandopgang Molenslag' aangenomen. Daarin werd het college gevraagd om een hellingbaan te realiseren.

In juli 2019 kwam de aankondiging dat de trap definitief vervangen zou worden door een hellingbaan. Dat zou 384.000 euro gaan kosten en er was budget voor. Echter, de 'stikstofdiscussie' leidde voortdurend tot vertraging.

In april 2022, lieten B en W weten het project hellingbaan voorlopig te stoppen en aan de slag te gaan met bevoorrading door lichtere (elektrisch aangedreven) voertuigen over het fietspad.
"Gebleken is dat deze oplossing niet toereikend is", klinkt het nu, twee jaar later.

In de periode oktober 2022 - april 2023 is in samenwerking met belanghebbenden als strandexploitanten en natuurorganisaties gezocht naar een passende oplossing. Hieruit is het realiseren van een hellingbaan met een goede sluitende toegangsregulering als best passende oplossing naar voren gekomen. Op 19 september 2023 is op bestuurlijk niveau overeenstemming bereikt tussen provincie Zuid-Holland en gemeente Westland, aldus het college.