Archief
WOS

WOS

Wateringen half jaar aan één kant dicht: 'Dat wordt complete chaos'

Een verkeersinfarct in Wateringen, dat is de verwachting van automobilisten, winkeliers en dorpsbewoners voor het komende half jaar. Een deel van de Herenstraat en het Oosteinde - belangrijke doorgaande route in het dorp - gaat namelijk maar liefst voor zes maanden dicht.

En daar is men allesbehalve blij mee, vooral omdat onzeker is of de werkzaamheden echt tot een verbetering leiden. "De weg wordt juist onveiliger voor voetgangers en fietsers", zo klinkt het bij omwonenden.

Elke ochtend en elke middag is het raak aan het Oosteinde, dat bij de Kwaklaan overloopt in de Herenstraat. Woon-werkverkeer vanuit Den Haag en Rijswijk, maar ook doorgaand verkeer richting het Westland gebruikt de weg intensief, maar liefst 10.000 auto's rijden er per etmaal overheen. Het is zowel een toegangs- als ontsluitingsweg voor Wateringen, die op gezette tijden muur- en muurvast staat.

'Op die aantallen is de weg in de basis helemaal niet op berekend', reageert Rob van Beekum. Hij woont op het Wateringse deel van het Oosteinde en maakt zich druk over de wijze waarop de weg van 17 januari tot 31 juli gereconstrueerd wordt. "Deze weg loopt gewoon door een dorp, maar is tegelijkertijd een hele belangrijke verkeersader." Volgens hem wordt de weg door de reconstructie juist gevaarlijker. "De doorstroming verbetert en daarmee het wegcomfort van de automobilist. Mensen gaan nog harder rijden. Daardoor wordt het voor voetgangers en fietsers juist gevaarlijker. Wij hebben dit bij de gemeente meerdere keren aangekaart als bewoners, maar er wordt gewoon helemaal niet naar ons geluisterd."

Volgens de gemeente Westland wordt de weg wel degelijk veiliger voor fietsers en voetgangers. "Dat gebeurt door het aanbrengen van fietssuggestiestroken, middeneilanden op de kruising met de Kwaklaan, meer rijcomfort door asfalt en het aanpassen van een aantal parkeerplaatsen. Ook worden de verkeerslichten bij De Ark verbeterd."

'Weg klandizie'

Volgens de gemeente blijven alle winkels, de horeca en andere bedrijven in het centrum van Wateringen bereikbaar. Maar sommige winkeliers vrezen door de afsluiting een zware strop. "We snappen - hoe vervelend ook - dat er iets met de weg moet gebeuren", aldus Ramon Dorre, eigenaar van kledingwinkel Ravage. "Maar een afsluiting van een half jaar? Waarom moet het zo lang duren? Daarnaast hebben we alternatieve routes voorgesteld aan de gemeente, waaronder een weg die door een industriegebied loopt, maar daar wordt niet eens naar gekeken."

Dorre maakt zich zorgen over zijn klandizie. "Onze grootste klantenkring zit in Den Haag en Rijswijk en juist voor die mensen wordt het ontzettend moeilijk onze kant op te komen. De gemeente heeft totaal geen oog voor de problemen die het ons als ondernemers geeft." Bij de Feestwinkel maken ze zich minder druk, al wordt ook daar erkend dat veel klanten uit Den Haag en Rijswijk komen. "Het wordt uiteraard spannend het komende half jaar, maar in coronatijd hebben we het ook gered", aldus eigenaar Sander Nieuwenhuizen. "We zullen misschien weer meer online gaan verkopen."

Om enige verlichting te brengen in de doorstroming van het verkeer in Wateringen heeft het college van B en W besloten tijdens de werkzaamheden de Ambachtsweg voor verkeer in de richting van Den Haag open te stellen. Zo komt er een directe verbinding met de Erasmusweg. Volgens de gemeente zijn er niet meer omleidingsroutes beschikbaar.

Dorpsbewoners vrezen daarom voor complete chaos in Wateringen. "Het zal heel druk worden in de omliggende wijken", aldus Van Beekum. "Automobilisten gaan allerlei alternatieven zoeken. Daarnaast gaan wegen zoals de Noordweg en de Erasmusweg vastlopen. Ook wordt gelijktijdig iets gedaan aan de verkeerslichten op de Laan van Wateringse Veld, dat gaat een enorme impact hebben.'

WOS