Archief
WOS

WOS

Rijnvaartweg nu echt op de schop

Er zijn inmiddels weer meer activiteiten te zien rondom de ingrijpende reconstructie van de Rijnvaartweg in 's-Gravenzande.

Veel omwonenden en passanten was het de afgelopen weken opgevallen dat er soms dagenlang helemaal geen werkzaamheden aan en rondom de weg werden uitgevoerd. Reden voor Peter Duijsens (Westland Verstandig) om wethouder Pieter Varekamp tijdens een commissievergadering om een verklaring te vragen.

Varekamp reageerde: "Ik snap het ongenoegen, zeker gezien de duur van de afsluiting. Als je zo'n asfaltbaan ziet liggen, dan denk je: 'doe dat ding toch open'. Maar we hebben hier te maken met meerdere werkzaamheden, die door meerdere ploegen worden uitgevoerd."

Hij noemde het voorbeeld van de nieuwe brug bij de Nieuwe Vaart. Er moet daar een gasleiding doorheen, en ook leidingen voor elektriciteit en glasvezel. "Dat zijn diverse specialismen die niet door één ploeg gedaan worden. Dat is niet altijd 1-op-1 af te stemmen", aldus Varekamp. Ook speelt de schaarste aan personeel een rol.

Een tweede aspect is de beschikbaarheid van materieel en materialen. Zo was het wachten op een freesmachine om het huidige asfalt te verwijderen. Die is dinsdag gearriveerd en inmiddels aan de slag gegaan. Daardoor is de rijbaan echt niet meer te gebruiken door het verkeer, maar alleen - in noodgevallen - door de hulpdiensten.

Varekamp wees ook op enkele feestdagen in de afgelopen periode, zoals Koningsdag met daarna een vrijdag waarop veel mensen ook vrij zijn. De bedrijven hebben te maken met cao's waarin afspraken staan met betrekking tot (verplichte) vrije dagen. "En dat wekt dan de indruk dat er niet wordt gewerkt", zei de wethouder.

Kabel

Een belangrijk deel van de vertraging heeft te maken met het wachten op een belangrijke hoofdkabel. Westland Infra stelt dat die kabel zeker op tijd is besteld, ruim een jaar geleden. Varekamp: "Die kabel komt uit het buitenland, waar men afhankelijk is van bepaalde grondstoffen waarbij de planningen niet altijd gehaald kunnen worden." Daarbij speelt volgens hem ook een rol dat leveranciers hun prioriteiten tussendoor kunnen aanpassen vanwege de grote vraag naar deze kabels en dat een ander land toch voorrang krijgt.

In verband met veiligheidseisen is er geen alternatieve omleidingsroute mogelijk, vanwege het onverlicht zijn van een bouwweg. "Wij doen er echt alles aan om de duur van de werkzaamheden te beperken", aldus Varekamp. Hij wil dat ontwikkelingsmaatschappij ONW deze uitleg in een brief zal delen met de inwoners van de wijk Rijnvaart.

Peter Duijsens nam geen genoegen met de verklaring van de wethouder. "Er is drie weken niks gedaan. Dan stel je het werk aan de weg toch uit, totdat de materialen compleet zijn!", betoogde hij.

Varekamp wees er op dat dit een illusie is. "Die ploegen, dat materiaal, dat is allemaal volgepland. Als je dat nu niet gebruikt, ben je pas volgend jaar weer aan de beurt", was zijn verklaring.

Categorieen:
Nieuws Politiek Westland