Wethouder onderzoekt of afsluiting Rijnvaartweg korter kan
De gemeente Westland onderzoekt of de werkzaamheden aan de Rijnvaartweg in 's-Gravenzande eerder klaar kunnen zijn dan pas eind juni.
Dat zei wethouder Pieter Varekamp woensdagavond in de gemeenteraad, in reactie op vragen van de fracties van Westland Verstandig en GemeenteBelang Westland.
Sinds begin deze week is de Rijnvaartweg tussen de Nachtegaallaan en de Poelkade geheel afgesloten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer wegens tal van werkzaamheden aan die weg en de totale vernieuwing van het naastgelegen fietspad.
Klachten
Niet alleen bij de genoemde fracties, maar ook bij Varekamp zelf zijn door inwoners klachten ingediend over de lange duur van de afsluiting en met name over de late communicatie daarover. Varekamp verontschuldigde zich. "Laat ik voorop stellen dat hoe dit gegaan is, dat het zeer zeker niet de schoonheidsprijs verdient. Dit had niet zo gemoeten", aldus Varekamp. "Het is overigens niet zo, dat er niet eerder iets over gezegd is. Er zijn bewonersavonden geweest, waar is aangekondigd en uitgelegd wat er gedaan moet worden en dat dit werken zijn die enige tijd in beslag nemen."
Een van de voornaamste kritiekpunten van Peter Duijsens (Westland Verstandig) was dat het verkeer na de afsluiting helemaal kon doorrijden tot aan de afscheiding en daar massaal moest keren om via andere wegen door te kunnen. "Deze chaos kan echt niet", betoogde Duijsens.
Varekamp erkende dat de communicatie "beter had gekund en eerder had gemoeten". Hij voegde er aan toe: "Er zijn vandaag extra borden geplaatst om de routering beter en eerder aan te geven."
Sluiproutes
Joep van Veen (GemeenteBelang Westland) meldde dat er inmiddels allerlei sluiproutes ontstaan, die onder andere voeren over de Rode Kruislaan en Rusthovenlaan. "Hier zijn gevaarlijke verkeerssituaties gemeld, omdat dit ook een veel gebruikte fietsroute is voor scholieren", zei Van Veen.
Volgens de wethouder heeft de gemeente daarover nog geen klachten ontvangen.
Van Veen opperde verder nog of er op het traject met verkeerslichten gewerkt zou kunnen worden, zodat het gemotoriseerde verkeer toch van de Rijnvaartweg gebruik zou kunnen maken.
Dit is volgens Varekamp niet haalbaar, omdat er "grootschalig moet worden gewerkt in de ondergrond, zoals met gas- en elektraleidingen". Hij had zelf ook voorgesteld om één rijbaan open te houden. "Maar dat gaat niet, omdat men een aanzienlijk deel van de weg nodig heeft, ook om veilig te kunnen werken", verklaarde de wethouder.