Leveranciers van strandtenten mogen niet meer over fietspad in duinen: 'Het is levensgevaarlijk'
Strandtenteigenaren zitten met de handen in het haar. Nog tot het einde van het jaar gedoogt de provincie de bevoorrading met bestelbusjes en vrachtwagens van hun paviljoens via fietspaden in de duinen. Daarna volgt een boete.
"Als de gemeente niet met een oplossing komt, ga ik failliet", aldus een verontruste Olaf Taling van The Coast in Monster.
Het is 09.00 uur, een bestelbusje van de visboer uit Scheveningen rijdt het fietspad bij afslag Monster op, op weg naar beachclub The Coast. "Het gaat meestal niet om grote vrachtwagens zoals je ziet", glimlacht Taling. "Tuurlijk, dat gebeurt wel eens, maar het zijn vooral dit soort wagentjes. Als dat niet meer mag, hoe moet ik dan bevoorraad worden?"
De strandtenteigenaar is het onderwerp eigenlijk 'ontzettend beu'. "Acht jaar geleden werd de strandeigenaren in Monster een hellingbaan beloofd. Maar uiteindelijk kregen we vorig jaar te horen dat die er toch niet komt", zucht hij. Volgens de gemeente - die 279.000 euro reserveerde voor de hellingbaan - werd meer en meer duidelijk dat door de strenger wordende wet- en regelgeving rondom de uitstoot van stikstof de aanleg van de hellingbaan op korte termijn onhaalbaar is. De omgeving van de strandslag is namelijk beschermd Natura 2000-gebied.
'Geldt voor alle strandtenten in Zuid-Holland'
Het probleem van bevoorrading van de strandtenten via de fietspaden in de duinen speelt niet alleen in Westland. "Het geldt voor de hele kust van Zuid-Holland", laat een woordvoerder van de provincie weten. "Het is gewoon levensgevaarlijk voor fietsers en voetgangers die zich ook op dat fietspad begeven. Ons wordt al jaren door gemeenten beloofd dat er een oplossing komt - want zij zijn hier ook verantwoordelijk voor - maar er gebeurt niks. Ons geduld om de datum van de handhaving te verleggen is op."
"Omdat we niet willen dat de strandtenteigenaren de dupe worden, hebben we de datum van dit jaar - 1 april - nog een keer opgeschoven. Tot het eind van het jaar gedogen we kleine wagentjes voor 10.00 uur op de fietspaden in de duinen, vanaf 2023 moet het afgelopen zijn. Iedereen die over fietspad rijdt voor recreatief gebruik, krijgt dan een bekeuring."
Zoektocht naar alternatieven
Intussen zoeken gemeenten naar een oplossing. "Toen bleek dat de stikstofdiscussie opspeelde, is direct een onderzoek gestart naar mogelijke alternatieven", laat een woordvoerder van de gemeente Westland weten. Volgens Taling zou de gemeente het stikstofverhaal misbruiken. "Het is gewoon niet waar wat ze zeggen. Als we er fasegewijs emissievrij overheen gaan rijden, dan hoeft stikstof op de langere termijn helemaal geen probleem te zijn", legt hij uit.
"Sterker nog, ik denk zelfs dat het milieuvriendelijker is. Misschien zijn er wel andere redenen, wil de gemeente ook nog ergens nieuwbouw gaan neerzetten, en zit die hellingbaan dan in de weg. Ik heb al met meerdere aannemers gesproken, en zo'n hellingbaan bouwen, schijnt helemaal niet ingewikkeld te zijn. Uiteindelijk is iedereen blij als dat ding er komt; de ondernemers, de strandgasten, de leveranciers, de provincie en ik denk ook de gemeente. Er zijn alleen maar winnaars, dus waarom doen ze zo moeilijk?"
Strandtenten bevoorraden met elektrische hubklup
Door een zestal strandtenten in Kijkduin en Scheveningen is een ander alternatief gevonden. Daar wordt gebruik gemaakt van de 'hubklub'. Bij dit principe worden de bestellingen van de strandtenten door de leveranciers op één vaste plaats geleverd, waarna het in één keer naar de ondernemer gebracht wordt. Beachclub Birds bij het zuiderstrand van Kijkduin is een van de paviljoens die gebruik maakt van dit principe.
"In plaats van zes tot acht aparte leveranties zijn het er nog maar één of twee", laat bedrijfsleider Bo Reijnen weten. "Er moet dan bij ons heel even overgestoken worden via het fietspad in de duinen, daarna rijden we over de weg vlak vóór het strand van het hoogheemraadschap, dat mag wel. We benadrukken nu al bij onze leveranciers absoluut niet over het fietspad te rijden, dat is echt verboden."
Vrachtdrones en Picnic-karretjes
Ook in onze regio zijn er weinig alternatieven. "We denken nu aan creatieve oplossingen. De eventuele inzet van vrachtdrones zou in de toekomst een optie kunnen zijn", aldus een woordvoerder van de gemeente Westland. "De TU Delft is daarmee bezig en als logistieke hotspot kan Westland hiermee aantonen innovatief te zijn. Met deze nieuwe wijze van goederentransport kan 200 tot 300 kilo worden vervoerd en een drone kan vanaf elke locatie opstijgen." Ook wil de gemeente Westland een soort Picnic-achtige karretjes inzetten. "Die zijn nèt weer smaller en milieuvriendelijker dan de gewone bestelbusjes."
Volgens de strandtenthouders zijn het allemaal ideeën die in de praktijk niet haalbaar zijn. "Een vrachtdrone? Als ik dat hoor, vraag ik me echt af in welk ivoren torentje ze zitten", briest Taling. "En Picnic-karretjes? Daar moet ik er wel veertig in het hoogseizoen van op en neer laten rijden. Dát is pas levensgevaarlijk. Wij willen echt heel graag met de gemeente én de provincie om de tafel, om na te denken over een échte oplossing. In onze ogen is dat nog steeds een hellingbaan."