Wmo-aanvraag duurt nog steeds te lang: '12 weken is geen uitzondering'
Wie in Westland hulp op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) wil aanvragen, moet soms langer dan 12 weken wachten op antwoord.
De Wmo is een wet bedoeld om burgers te helpen, zodat zij zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen en deel kunnen nemen aan de maatschappij. Je kunt, als de wet voor jou van toepassing is, deze aanvragen bij de gemeente waarin je woont.
De norm voor het reageren van de gemeente op een aanvraag voor een Wmo is zes weken. Het gebeurt echter veel te vaak dat deze zes weken niet gehaald wordt door de gemeente. Het komst zelfs vaak voor dat mensen wel 12 weken moeten wachten om überhaupt reactie te krijgen op een aanvraag.
'12 weken is geen uitzondering'
Birgitte Eekhout is een van de mensen in de gemeente die een Wmo-aanvraag heeft gedaan, ook zij heeft ervaringen met lange wachttijden. "Het is heel lastig om een aanvraag te doen, want als je een brief instuurt, duurt het gewoon heel lang tot je een reactie krijgt", vertelt de Wateringse.
"12 weken is echt geen uitzondering", gaat Birgitte verder. De norm is zes weken wachten maar dit is dus vaak veel langer. Tussentijds bellen om te vragen hoe het met de aanvraag zit heeft ook weinig zin. "Het komt er aan en er wordt aan gewerkt", vertelt de gemeente haar dan.
'Het liefst wil je zelfstandig zijn'
Birgitte had een aanvraag voor elektrische rolstoelwielen ingediend. Dat duurde heel lang. Met haar zijn er nog veel andere mensen die aanvragen hebben ingediend voor bijvoorbeeld huishoudelijke hulp of verzorging. "Als je daar dan zo lang op moet wachten is dat gewoon echt heel vervelend. Sommigen hebben geen mensen in hun directe omgeving die kunnen helpen", vertelt Birgitte.
Artikel gaat verder onder de video:
Te weinig medewerkers
Wethouder Piet Vreugdenhil heeft de Wmo in zijn portefeuille. Hij laat aan de WOS weten dat ze het inderdaad erg druk hebben met de hoeveelheid aanvragen bij de gemeente: "Wij zijn ons ervan bewust dat de langere looptijd bij de Wmo-aanvragen nog niet ingehaald is. We doen onze uiterste best de wachttijden te beperken, maar er zijn meerdere oorzaken die blijven gelden. Een wachttijd houdt helaas ook een achterstand in. Dit betekent dat we werk in te halen hebben, wat grotere drukte geeft. Zonder dat we de extra medewerkers hebben gevonden."
De gemeente is dus erg hard op zoek naar nieuwe medewerkers voor de Wmo. Hij laat ook weten dat er voor sommige aanvragen misschien andere oplossingen moeten worden gezocht. "Soms blijkt een hulpvraag na verloop van tijd een grotere vraag dan gedacht. Bij een hulpvraag moet de juiste hulp geboden worden. Dit vraagt dan extra aandacht. Maar een deel van de hulpvragen kunnen mogelijk ook verholpen worden door het inzetten van het eigen netwerk van de inwoner of met de hulp van vrijwilligers. Kunnen inwoners zelf een oplossing dichtbij huis vinden, dan zorgt dit ervoor dat inwoners die de hulp heel hard nodig hebben minder lang hoeven te wachten."
Spoedaanvraag
Verder laat Vreugdenhil weten dat de spoedaanvragen binnen de gemeente wel direct worden opgepakt. Maar volgens de wethouder is 'een inhaalslag tot onze grote spijt niet zomaar gemaakt'.
Afgelopen december luidde ouderenbonden in Westland de noodklok over de lange wachttijden. Er werd een meldpunt ingericht waar zestien klachten bij zijn binnengekomen.