Archief
WOS

WOS

Westlandse ouderenbonden beginnen Wmo-meldpunt

Tot wel twaalf weken wachten tot er iets gebeurt met je Wmo-hulpaanvraag? Dat is niet vreemd, merken de ouderenbonden in Westland.

Mensen die hulp nodig hebben om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen, kunnen aanspraak maken op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het gaat dan bijvoorbeeld om hulp in huis, maar ook om vervoer naar zorglocaties. Gemeentes zijn verantwoordelijk voor het coördineren van die hulp.

Ouderenbond KBO-PCOB Westland hoort van de achterban vaak van mensen dat ze wel twaalf weken moeten wachten totdat er iets wordt gedaan met de aanvraag. Ab Ruigrok geeft namens de bond een voorbeeld: "Er was iemand die voor twee weken naar een zorghotel moest en daar vervoer naartoe nodig had. Zo iemand kan geen twaalf weken wachten." Daarom heeft KBO-PCOB een meldpunt opgezet. "Om de omvang van het probleem in beeld te brengen en eventueel de schrijnende gevallen te kunnen helpen."

Van de gemeente krijgt Ruigrok niet echt duidelijk hoe groot het probleem is en wat er aan gedaan kan worden. De gemeente reageert tegenover de WOS als volgt over de lange wachttijden:

"De wachttijd voor het behandelen van een Wmo-aanvraag is gemiddeld negen weken en kan inderdaad oplopen tot twaalf weken. We realiseren ons dat dat lang is als je hulp nodig hebt en doen onze uiterste best de wachttijden terug te brengen. De achterstand is onder andere ontstaan door toename van het aantal Wmo-klanten en de complexiteit van de hulpvraag, in combinatie met capaciteitsproblemen als gevolg van ziekte en de krappe arbeidsmarkt. We zijn op dit moment onder andere druk bezig administratieve medewerkers te werven die de Wmo-consulenten kunnen ontlasten, zodat zij efficiënter inzetbaar zijn. Daarnaast trekken we minder ervaren Wmo-consulenten aan, om die vervolgens zelf op te leiden. Overigens wordt een Wmo-melding bij spoed meteen opgepakt. Dan geldt de genoemde wachttijd niet. Overigens zijn alle aanvragen bij ons bekend."

Wel heeft wethouder Vreugdenhil persoonlijk bij Ruigrok aangegeven dat hij het graag hoort als uit het meldpunt schrijnende gevallen naar voren komen, zodat hij of een ambtenaar ermee aan de slag kan.

Wie een melding wil maken of een vraag of klacht heeft over de Wmo-aanvraag kan mailen naar meldpunt.wmo.kbopcob@gmail.com of bellen naar 06-18862733.

Categorieen:
Nieuws Politiek Westland