Archief
Omroep West

Nieuwe bussen zorgen in Monster voor meer trillingen, 'maar niet voor meer kans op schade'

De EBS-bussen zorgen in Monster voor ruim 30 procent meer trillingen bij woningen dan voorheen de Connexxion-bussen. De kans op schade blijft echter zeer beperkt.

Dat komt naar voren uit metingen die afgelopen zomer zijn uitgevoerd. De gemeente Westland heeft de resultaten die dateren van oktober 2020, na herhaaldelijk verzoek gedeeld met de WOS.

Bewoners van onder meer de Hortensiastraat en de Larixlaan in Monster klagen sinds EBS in september 2019 de dienstregeling heeft overgenomen van Connexxion herhaaldelijk over hevige trillingen als de bus langsrijdt. Die voelen ze soms zelfs in bed.

Tekst gaat verder onder de video.

De gemeente Westland heeft in reactie op de klachten een test gedaan in Monster. Bij zestien woningen aan de Larixlaan, het Burgemeester Woutersplein, Kerkpad, Hortensiastraat en Emmastraat werd meetapparatuur geplaatst om de trillingen te meten. De chauffeurs reden op 25 juni met oude én nieuwe bussen door de straten. Zij hielden daarbij verschillende snelheden aan. De oude bussen trilden gemiddeld voor 0,42 mm per seconde, bij de nieuwe bussen ging het om 0,56 mm per seconde, een verschil van zo'n 33 procent.

De resultaten van de metingen van 25 juni 2020 in Monster.

Desondanks wordt geconcludeerd dat wordt voldaan aan de zogenoemde SBR Richtlijn A. Kort gezegd komt die erop neer dat als de trillingen onder de grenswaarde van 2,08 mm per seconde blijven, de kans op trillingsschade minder dan 1 procent is.
Als het gaat om hinder voor personen, overschreden de trillingen bij twee woningen de normen. In de betreffende straten zijn die zomer herstelwerkzaamheden aan het wegdek gedaan. Nieuwe metingen van september laten zien dat de trillingen daarna minder hevig waren, waarmee ze ook hier voldoen aan de normen. Desondanks kunnen bewoners wel overlast ondervinden, zo is te lezen in de conclusies van het rapport.

Gelet op het algehele trillingsbeeld zullen de gemeten trillingen soms voelbaar zijn.

• Conclusie uit trillingenrapport

De resultaten van de nieuwe metingen op 22 september 2020. Ook op de Heulweg in Kwintsheul is onderzoek uitgevoerd.

Maatregelen

De trillingen blijven dus binnen de normen, maar: "Dat neemt niet weg dat er overlast ervaren wordt door omwonenden. We hebben daarom gekeken of we extra maatregelen mogen en kunnen nemen, ondanks het feit dat de gemeente voldoet aan haar wettelijke taak als wegbeheerder", laat een woordvoerder van de gemeente Westland weten in reactie op het rapport. Zo is de maximumsnelheid voor bussen verlaagd naar 15 kilometer per uur.

Omwonenden zijn niet tevreden met die oplossing. "Niemand houdt zich er aan. Het is gewoon een wassen neus", zegt bewoonster Sharon. De buurt ervaart nog altijd last van de trillingen. "Om 00.00 uur begint het als het de eerste bus voorbij komt, dan schrikken we wakker. En om 01.00 uur 's nachts horen we het nog", briest Loek Rimmelzwaan die in de Hortensiastraat woont. "Alles trilt in de slaapkamer. Zelfs de kasten staan tegen de muur te bonken."

Rimmelzwaan zegt wel last te hebben van schade: "Overal in huis ontstaan scheuren." Of dat echt door de bussen komt? "Jazeker, het is wel heel toevallig dat sinds het moment dat de nieuwe bussen rijden, de scheuren zijn ontstaan."

Wethouder Pieter Varekamp kijkt naar aanvullende maatregelen. "Bijvoorbeeld het aanpassen van de vering in de bussen, of het plaatsen van akoestische sleuven in het wegdeken om het geluid te dempen."
De bewoners zouden het liefst zien dat de bus een andere route neemt. "Dit is een woonstraat, daar horen niet zulke zware bussen doorheen te rijden", stelt Rimmelzwaan.
Volgens de wethouder is dat op korte termijn onmogelijk. "Dan moeten we een hele dienstregeling aanpassen. Voor reizigers heeft dat ook veel gevolgen."

Download hieronder de volledige rapporten: