Archief
WOS

WOS

Ook in Kwintsheul toename van trillingen door nieuwe bussen: 'Het huis kraakt'

Niet alleen in Monster, maar ook in Kwintsheul hebben inwoners meer last van trillingen sinds de nieuwe EBS-bussen zijn gaan rijden.

Een bewoonster van de Kerkstraat in Kwintsheul en haar buren voelen de trillingen vrijwel dagelijks. "Het is begonnen sinds de nieuwe bussen zijn gaan rijden in september 2019. Iedere bus die langsrijdt, voelen wij. Het huis kraakt, ik voel het in bed", vertelt zij. De problemen spelen vooral als de bus vanuit Wateringen richting Honselersdijk rijdt. Andersom is dat amper het geval.

De Heulse diende vorig jaar een klacht in bij de gemeente, maar wacht nog altijd op een inhoudelijke reactie. In de tussentijd heeft een onafhankelijk bureau onderzoek gedaan aan de iets verderop gelegen Heulweg, waar bewoners eveneens last hebben van trillingen. Chauffeurs hebben daar met oude én nieuwe bussen en met verschillende snelheden over de weg gereden.

De metingen van die test wijzen uit dat de trillingen in hevigheid zijn toegenomen tot gemiddeld 0,42 mm per seconde. Bij twee woningen zaten de trillingen rond de 1 mm per seconde, maar dit is na herstelwerkzaamheden aan het wegdek fors teruggebracht. Dat blijkt uit nieuwe metingen die zijn gedaan in september. Daarmee blijven de trillingen volgens de onderzoekers wel binnen de gestelde normen, voor zowel de kans op schade (die is minder dan 1 procent) als 'hinder voor personen'. Desondanks wordt opgemerkt dat de trillingen voor bewoners 'redelijk tot goed' voelbaar zijn.

Voor de oude en nieuwe bus geldt over het algemeen: hoe hoger de gereden snelheid van de bus, hoe hoger de trillingen.

• Conclusie uit rapport

Kim Duindam, een van de bewoners van de huizen aan de Heulweg waar de meetapparatuur is geplaatst, kreeg de resultaten onlangs onder ogen en sprak daarover met verkeerswethouder Pieter Varekamp. Het probleem is wat Duindam betreft nog niet verholpen. "De gemeente doet wat zij kan, maar ik denk dat het blijft bij de maatregelen die nu zijn genomen", zegt ze. Zo is onder meer het asfalt doorgetrokken.

Het rapport laat zien dat de trillingen toenemen bij een hogere snelheid. De Heulse hoopt dat de bussen langzamer gaan rijden. "Mijn man is een keer met zijn auto tot de laatste halte achter een bus aan gereden en heeft de chauffeur toen vriendelijk gevraagd zijn snelheid aan te passen. Maar dat is één chauffeur." Als de snelheid niet omlaag gaat, kan er toch schade aan de woning ontstaan. Duindam vreest dat haar huis daarmee minder waard wordt.

Resultaten van de metingen op 24 juli 2020 aan de Heulweg in Kwintsheul en de Naaldwijkseweg in 's-Gravenzande. Na wegherstel ter hoogte van Heulweg 102 en 108 zijn nieuwe metingen gehouden. Die wijzen uit dat de trillingen na het wegherstel zijn verminderd.

Kerkstraat

Terug naar de Kerkstraat, waar dus geen metingen zijn verricht. De bewoonster vraagt zich af of de kans op schade daadwerkelijk zo klein is als het onderzoeksbureau beweert. "Het kraakt echt. Ik kan me niet voorstellen dat als het huis staat te kraken, dat niks doet met een woning." Volgens haar zit er bij haar huis een onregelmatigheid in het wegdek. Als die wordt aangepakt, zou dat de trillingen in elk geval moeten verminderen.

De gemeente Westland is bekend met dat probleem, zo laat een woordvoerder desgevraagd weten. Er zou ook al contact over zijn geweest. "Het betreft een onregelmatigheid in de overgang van asfalt naar straatwerk. Over ongeveer 1 meter lengte is daar het straatwerk langs deze naad licht verzakt (circa 0,5 tot 1 cm). Dergelijke kleine ongelijkheden zijn slecht te verhelpen, en doen juist vaak daarna meer kwaad dan goed. Daarom is deze kleine onregelmatigheid niet verholpen. Dit laat onverlet dat er wel trillingshinder wordt ervaren."

Afgelopen vrijdag bracht de wethouder een bezoek aan Kwintsheul, waar hij sprak met bewoners. Er wordt voor zowel de Heulweg als de Kerkstraat gekeken of er nog aanvullende maatregelen genomen kunnen worden. "Dat wordt nu verder onderzocht en de uitkomsten worden teruggekoppeld aan de bewoners."

's-Gravenzande

In het onderzoeksrapport is te zien dat ook metingen zijn verricht aan de Naaldwijkseweg in 's-Gravenzande. Uit deze metingen blijkt dat de bussen daar zorgen voor trillingen van 0,22 mm per seconde, ongeveer 6 procent meer dan de trillingen die de oude Connexxion-bussen opleverden. Daarmee vallen de trillingen ook hier ruim binnen de normen. De kans op schade aan woningen is volgens het rapport minimaal. Wel konden bewoners enige overlast ervaren. "Gelet op het algehele trillingsbeeld, zullen de gemeten trillingen soms licht voelbaar zijn", zo is te lezen in het rapport.

De gemeten trillingen veroorzaakt door de oude en nieuwe bus in ’s-Gravenzande zijn beduidend lager dan de gemeten trillingen in Kwintsheul en Monster

• Conclusie uit rapport

Aan de Naaldwijkseweg zijn de problemen inmiddels opgelost. De busroute van lijn 32 is sinds 1 januari gewijzigd. EBS rijdt niet meer door de Naaldwijkseweg, maar via de Koningin Julianaweg. "De bron van de overlast is daarmee verdwenen", schrijft de gemeente in een brief aan de bewoners.