Streekhistorie: De WSM en het wonder van Trijntje van Vliet
Wat waren de Honselersdijkers blij dat de directie van de Westlandsche Stoomtramweg- maatschappij (WSM) in 1882 besloot om de Haagse spoorlijn door te trekken langs de Nieuweweg naar Poeldijk, Honselersdijk en Naaldwijk.
Het tracé liep van Loosduinen via Poeldijk naar de rolpaal en vervolgens linksaf, langs de veiling, richting Honselersdijk.
Op bovenstaande foto, genomen bij kwekerij vd Knaap aan de Nieuweweg, zien we op de achtergrond de bloemen- en fruitveiling Poeldijk en links de spoorrails van de WSM.
de spoorrails bij de rolpaal
Nieuweweg richting Honselersdijk, links liggen de spoorrails
In Honselersdijk werden de rails langs de voorkant van de Nederhof en door de Hofstraat richting Naaldwijk gelegd.
Op onderstaand kaartje van de Westlandkaart (1895) zien we de hoefijzervormige Nederhof met het tracee van de spoorlijn.
Westlandkaart 1895
Bij de Nederhof maakte het tracé, ter hoogte van het huidige Café Bij 't Hof, een scherpe bocht naar rechts. Omdat de ruimte in de Hofstraat nogal beperkt was, werd de hoek van het pand de Nederhof afgeschuind. Zie foto onder.
linkerhoek van de Nederhof werd afgeschuind
Eenmaal om de hoek liep het trace verder door de Hofstraat richting Naaldwijk.
Hofstraat Honselersdijk. Rechts de spoorrails
De Westlandse stoomtram stond er om bekend dat hij niet zo snel reed. Je kon hem op de fiets bijhouden. Maar ondanks die trage snelheid gebeurde het nogal eens dat de stoomtram uit de rails liep.
Op onderstaande foto (begin jaren '20) zien we een ontspoorde stoomtram bij de rolpaal.
Het wonder van Trijntje en de stoomtram
Ook op 3 mei 1883 ging het flink mis. Om 16.30 uur in de middag die dag liep de stoomtram (die, zo later bleek, te hard reed) uit de rails op de hoek van de Nederhof. De stoomtram boorde zich door de voorgevel van de tapperij van Trijntje van Vliet (het latere café bij 't Hof). Trijntje werd met buffet en al de gelagkamer ingeschoven. Zij "bekwam, als door een wonder, gelukkig geen letsel, evenmin eenige bezoekers in de tapperij aanwezig" aldus de Courant voor Maassluis, het Westland en Rozenburg van 9 mei 1883 (grappig is dat de krant er expliciet bij schrijft dat de stoomtram "zonder vergunning" de tapperij binnen reed).
Courant voor Maassluis, het Westland en Rozenburg 9 mei 1883
Het ongeval werd nationaal nieuws. Er werd over bericht door De Amsterdammer, de Tilburgse, de Haagse en Delftse Courant. De Amsterdammer wist te vertellen dat Trijntje "niet te zeer verschrikt was, om de zonderlinge gasten iets tegen den schrik aan te bieden". Je bent herbergierster of niet (met vergunning).
Wie kent Trijntje van Vliet?
Wij zouden graag in contact komen met nabestaanden van Trijntje van Vliet.
Is er een foto van haar?
Kent u familie van Trijntje? Laat het ons weten?
( hawestland@gemeentewestland.nl )
Tracee wordt verlegd.
Het ongeval leidde tot klachten van de Honselersdijkers. En de directie van de WSM besloot in 1911 het tracé van de stoomtram te verleggen. De spoorrails werden weggehaald bij het café en werden achter de Nederhof langs gelegd. Op de Westlandkaart van 1912 zien we het nieuwe tracé.
Westlandkaart 1912
Auteur: Jan Buskes van het Historisch Archief Westland