Archief

'Delfland wentelt waterbeheer af op Westlandse bedrijvigheid'

Het hoogheemraadschap van Delfland wil dat niet alle grond in haar gebied wordt volgebouwd. Met een vernieuwing van de Waterschapsverordening wil het dagelijks bestuur bereiken dat ook bedrijven zoals de glastuinbouw zorgen voor watercompensatie als de hoeveelheid verhard oppervlak toeneemt. De manier waarop Delfland dit wil, heeft veel onrust veroorzaakt in tuinbouwkringen.

Voor de raadsfractie van CDA Westland was het voornemen van Delfland aanleiding om het college van B en W schriftelijk te bevragen. De compensatie voor verharde oppervlaktes zou naar inschattingen van de tuinbouwsector 10 tot 30 procent areaalverlies gaan veroorzaken, voerde het CDA aan. "Is het wel van deze tijd dat een overheidsorgaan vanuit het eigen belang zichzelf mag bedienen in de strijd om de ruimte in het tuinbouwareaal, waar ook bijvoorbeeld wooninitiatieven en belanghebbenden bij andere functies deels hun hoop op vestigen?", opperde deze fractie.

Delfland is bevoegd, op grond van de Omgevingswet, regels te stellen in haar Waterschapsverordening. De Verenigde Vergadering (VV) van Delfland - te vergelijken met een gemeenteraad - red.) is bevoegd hier een besluit over te nemen. Gedurende het proces van opstellen van regels, moet Delfland volgens de Omgevingswet participeren met betrokken partijen, legt wethouder Michiel Ferwerda uit. Hij stelt dat Delfland koos voor alleen openbare publicatie. De gemeente heeft tijdens de periode van ter inzagelegging een zienswijze ingediend tegen het ontwerpbesluit.

De zienswijze van onder andere de gemeente Westland heeft er echter niet toe geleid dat de Waterschapsverordening is aangepast. De ontwerpverordening wordt nu ter vaststelling aangeboden aan de VV van Delfland. Ferwerda: "Dit aanbieden gebeurt wel 2 maanden later dan aanvankelijk de bedoeling was. Het is overigens niet gebruikelijk dat de gemeenteraad wordt ingelicht over besluiten van andere overheden."

'Minimale wijziging'

In een terugblik vermeldt Ferwerda, dat in een bestuurlijk overleg in februari 2024 Delfland een minimale wijziging van de verordening aankondigde. In oktober 2024 is in bestuurlijk overleg de werkelijke omvang besproken. Gemeente Westland is van mening dat zij hier erg laat van op de hoogte is gebracht.
Recentelijk besloot het dagelijks bestuur van Delfland de aangepaste waterschapsverordening nog niet naar de VV te sturen ter vaststelling, maar eerst gesprekken aan te gaan met belanghebbenden, waaronder de gemeente Westland. Diverse gesprekken staan gepland, meldt Ferwerda.

Bevoegdheden

Hoe zit het met de (verdeling van) bevoegdheden in het kader van de Omgevingswet tussen de gemeente en het waterschap als het gaat om verhardingen op glastuinbouwgebieden?, wilde het CDA weten.
Ferwerda legt uit dat de gemeente het bevoegd gezag is voor de algemene regels in het omgevingsplan. Het hoogheemraadschap is het bevoegd gezag voor de algemene regels in de waterschapsverordening. Die verordening bevat samen met het omgevingsplan van de gemeente de regels voor de fysieke leefomgeving op lokaal niveau. Op basis van de Omgevingswet moeten de regels uit het omgevingsplan (de gemeente Westland) en de waterschapsverordening (Delfland) elkaar aanvullen en op elkaar aansluiten. Dat laatste is momenteel niet het geval, aldus Ferwerda. Er is volgens hem ook geen onderlinge afstemming geweest om dit wel voor elkaar te krijgen.

Afgewenteld

Ferwerda stelt dat Delfland een eigen wettelijke rol in het waterbeheer heeft en daarvoor moet investeren. "Tot op heden zien we wel onderzoeken rond de robuustheid van de Westlandse polders, resultaten zijn nog niet gedeeld." Delfland loopt volgens hem nu vooruit op deze onderzoeken. Zelf treft Delfland niet op grote schaal fysieke maatregelen om de polders meer waterrobuust te maken, aldus de wethouder, die concludeert: "De maatregelen worden nu op de Westlandse bedrijvigheid afgewenteld. Daarbij is de balans zoek."

"De maatregelen vragen dus ruimte in het duurzaam glastuinbouwgebied, wat ten koste gaat van de (bruto) beschikbare ruimte. De verwachting is dat dit direct effect heeft op het netto glastuinbouwareaal. Overigens geldt deze bepaling in de waterschapsverordening ook voor bedrijfsterreinen", aldus de wethouder.
De gemeente Westland vindt dat de belangen van de glastuinbouw onevenredig geschaad worden door dit voornemen van Delfland.

'Eigen rol doorschuiven'

Deelt uw college onze mening dat het wonderlijk is dat een ander bestuursorgaan in de strijd om de schaarse Westlandse ruimte poogt de eigen doelen met voorrang te realiseren terwijl andere ruimtevragers, zoals bijvoorbeeld wooninitiatiefgroepen, vriendelijk worden verzocht op hun beurt te wachten?
Ferwerda: "Het college vindt dat de balans tussen verschillende belangen met dit besluit niet goed wordt meegewogen en dat het waterbelang, hoe belangrijk ook, te veel prevaleert." Daar komt volgens de wethouder nog bij, dat Delfland de eigen rol naar 2027 heeft verschoven door de oplevering van een eigen waterstrategie door te schuiven.

Vrees voor leegstand kassen

Vraag van het CDA: "Is de verwachting reëel dat eigenaren bestaande kassen leeg zullen laten staan in plaats van slopen vanwege vrees voor verlies van bestaande rechten, verlies aan bebouwde oppervlakte, verlies aan stikstofruimte, etc. , zoals door de tuinbouworganisatie genoemd?
Ferwerda: "De verwachting dat eigenaren bestaande kassen leeg laten staan in plaats van te slopen, is zeer reëel. Deze zorg maakten wij als gemeente ook expliciet kenbaar in de door ons ingebrachte zienswijze."

CDA: Wat vindt het college ervan dat u voornemens bent zorgvuldig het tuinbouwareaal in kaart te gaan brengen en daarna afwegingen met de gemeenteraad wil gaan maken en nu een ander bestuursorgaan uw huiswerk niet afwacht en al vast komt 'winkelen in uw tuinbouwareaal'?

Ferwerda: "De ruimteclaim voor water maakt onderdeel uit de hiervoor genoemde bestuurlijke opdracht om te komen tot gebiedsvisies. We weten welke ruimte voor water we nodig hebben en waarom. Alleen is het een ruimteclaim voor ruimte die er niet zomaar is. We moeten dus ruimte creëren. En hoe we die ruimte willen creëren is één van de grootste uitdagingen binnen de bestuurlijke opdracht gebiedsvisies. Een passende oplossing hebben we nu niet. Wat we wel weten is dat een ruimteclaim ergens pijn gaat doen. Het vinden van ruimte willen we samen met alle stakeholders verkennen, omdat dit gedragen moet worden. Het Hoogheemraadschap van Delfland loopt nu voor de muziek uit."