Vanaf 2026 betalen per afvalzak in Midden-Delfland? Raadsleden pleiten voor proefperiode
Inwoners van Midden-Delfland gaan vanaf 2026 mogelijk betalen naar gelang de hoeveelheid restafval zij aanbieden. De gemeente wil hiermee het scheiden van afval verder stimuleren. De gemeenteraad lijkt vooralsnog overwegend positief, al zijn er nog wel wat vragen, zo bleek dinsdagavond tijdens een commissievergadering.
De gemeente wil met het voorgestelde beleid voldoen aan de zogenoemde Vang-doelstellingen, die onder meer voorschrijven dat 75 procent van het afval gescheiden moet worden en dat elke inwoner maximaal 100 kilogram restafval per jaar mag produceren. Momenteel voldoet Midden-Delfland nog niet aan deze doelstelling, met een scheidingspercentage van 61 procenten 166 kilogram restafval per inwoner per jaar.
Vervuiler betaalt
Het nieuwe systeem werkt met een variabel tarief op basis van volume en frequentie. Inwoners betalen per keer dat zij een bepaalde hoeveelheid restafval aanbieden. Dit kan via minicontainers bij huizen of ondergrondse containers in de hoogbouwwijken. Bij de ondergrondse containers komt de mogelijkheid om zakken van 60 en 30 kilo aan te bieden. Het vaste deel van de afvalstoffenheffing blijft gelijk voor alle huishoudens, maar door beter afval te scheiden, kunnen inwoners zelf invloed uitoefenen op het variabele deel. Het voordeel krijgen ze - als het aan de meeste raadsleden ligt - achteraf terug. Uitgangspunt is dat 'de vervuiler betaalt'.
Het plan heeft eerder dit jaar ter inzage gelegen. Er zijn nog wel wat zorgen bij inwoners. Zo denken sommigen dat het nieuwe afvalbeleid zal leiden tot meer zwerfafval en dumping van afval, omdat mensen mogelijk kosten willen vermijden. Ook voelen sommige inwoners die al goed scheiden zich benadeeld, omdat ze alsnog het volle tarief moeten betalen voor kleine hoeveelheden restafval. Daarnaast zijn er zorgen over de praktische gevolgen voor ouderen en mensen die slecht ter been zijn, en twijfels over de administratieve last die het nieuwe systeem met zich meebrengt.
Proefdraaien
Het voorstel kwam dinsdagavond aan de orde in een commissievergadering van de gemeenteraad. Er zijn nog wel wat vragen over de uitvoerbaarheid van het plan. "Mijn twijfel is of het voorstel dat er nu ligt klaar is om de uitvoering in te gaan. Hebben we alles goed doordacht?", zei ChristenUnie-raadslid Roy Ringeling. "Er wordt uitgegaan van een gemiddelde, maar de bevolking is niet gemiddeld. Het effect op meerpersoonshuishoudens is groter dan op eenpersoonshuishoudens. Er is een ander effect op gestapelde bouw dan op mensen met een tuin. Mensen worden verschillend getroffen."
Hij pleitte dan ook om een halfjaar of jaar te gaan 'proefdraaien', waarbij inwoners dus nog geen kosten maken. Hierbij zou wel goed gecommuniceerd moeten worden over hoe een en ander in zijn werk gaat. "Het voordeel is dat we dan gegevens genereren, en we een goede 'nul-situatie' krijgen en kunnen kijken welke punten we moeten verbeteren bij de invoering."
Ringeling kreeg bijval van de fracties Mijn Partij, VVD en D66, maar wethouder Fred Voskamp ziet dit niet zitten. "Als we een jaar lang gaan 'droogzwemmen', moeten we eerst de investering doen, dan kijken welk effect het heeft, en dan wel of niet implementeren. Dan hebben we die kosten wel gemaakt." De totale kosten liggen op zo'n 400.000 euro en slechts een beperkt deel daarvan - de facturatie naar de inwoners toe - zou de gemeente bij een proefperiode niet hoeven te investeren.
De gemeenteraad neemt op 22 oktober een besluit over het nieuwe afvalbeleid.