Slow Maassluis: 'Kinderen bepalen zelf wat en hoe ze leren'
Naast de traditionele basisscholen telt onze regio ook een aantal andere onderwijsinstellingen. Slow Maassluis is er een van. Vrijheid en gelijkwaardigheid staan centraal. Volgens Saskia Renzen, een van de initiatiefnemers van deze leergemeenschap, zijn deze waarden essentieel voor het onderwijs dat wordt geboden. "We gaan met elkaar om op basis van gelijkwaardigheid. Wat betekent dat de waarde van een kind niet belangrijker is dan de mijne."
Er zijn geen groepen 1 tot en met 8, zoals op andere scholen. "De kinderen van 4 tot en met 11 jaar zitten allemaal in één groep." Ook het leren gaat op een andere manier. "We bieden wel lessen aan, maar het is niet uit een methodeboekje. De kinderen komen vanuit zich zelf met: 'dit wil ik leren', waarbij we wel uitgaan van vijf thema's in een jaar."
Ze geeft een voorbeeld: "We hebben op dit moment het thema 'Mijn Lichaam'. Toen hadden we het over hoe worden baby's gemaakt. Dus ik heb in het groepje met de jongste kinderen wat dingetjes uitgelegd. En met de oudste kinderen op hun niveau gepraat. En wij bieden iets aan waardoor we ze dingen leren. Maar de kinderen kunnen inderdaad ook zelf met vragen komen waarbij we ze dan helpen."
Renzen, die meer dan 20 jaar ervaring heeft in het traditionele onderwijs, ziet de meerwaarde van deze aanpak. "Ik ben niet tegen het reguliere systeem, maar ik merk dat er ook een steeds grotere groep kinderen uitvalt, tegen problemen aanloopt, waarbij het onderwijs niet meer per se goed op maat gegeven kan worden."
Tekst gaat verder onder de video.
"Ik denk dat heel veel kinderen van tegenwoordig op een andere manier leren. En dat ze niet meer allemaal gebaat zijn dat ze in groep 3 beginnen met allemaal hetzelfde woordje lezen. Want de één kan al lezen en die leest al hele boeken. En de ander is er in zijn hersenontwikkeling nog niet aan toe om te gaan leren lezen."