Politici pleiten voor heropening Noorderpier
Niet alleen inwoners en toeristen in Hoek van Holland willen dat Rijkswaterstaat de Noorderpier weer helemaal openstelt voor wandelaars, ook de politiek bemoeit zich met de zaak.
De laatste 600 meter van de pier is sinds 31 mei gesloten voor publiek. Ongelukken door overstromingen zijn daarvoor de motivering, in combinatie met een toename van bezoekers na het doortrekken van de metrolijn naar het strand. De overstromingen komen niet alleen door storm of hoogwater, maar ook door hekgolven van langsvarende schepen. Volgens het Havenbedrijf en de Zeehavenpolitie zijn er sinds het jaar 2000 19 ongelukken gebeurd, maar vormt dit slechts 'het topje van de ijsberg', omdat veel incidenten niet worden gemeld. Er is immers geen algemeen bekend mailadres waar je incidenten kunt melden.
Petitie
Toeristen zijn niet blij met de sluiting en startten een petitie, die inmiddels zo'n 2.100 keer is getekend. Ook de politiek houdt zich met de zaak bezig. Leefbaar-raadslid Joey de Waard, tevens inwoner van Hoek van Holland, diende onlangs tijdens een raadsvergadering in Rotterdam een motie in met de titel 'Behoud toegang tot pier Hoek van Holland'. Hij verzocht het college daarin het signaal aan Rijkswaterstaat te geven dat de Rotterdamse gemeenteraad graag de pier openhoudt voor publiek, juist op momenten dat het publiek de pier veilig kan betreden. De motie werd bijna unaniem aangenomen, slechts één raadslid stemde tegen.
Richard de Mos
Deze week stelde oud-Hoekenees Richard de Mos de kwestie aan de orde binnen het Hoogheemraadschap van Delfland. Alhoewel Delfland niet over de pier van Hoek van Holland gaat, stelt De Mos toch schriftelijke vragen. Hij wil onder andere weten of de dijkgraaf bij Rijkswaterstaat wil pleiten voor een heropening. "Het is toch te gek voor woorden dat Rijkswaterstaat, zonder de Hoekse Dorpsraad hierbij te betrekken, zo vlak voor de start van het badseizoen even tussen neus en lippen door besluit om een deel van de Noorderpier dicht te gooien? Waar zijn de alternatieven om de laatste 600 meter van de pier niet af te sluiten?", aldus De Mos.
Maatregelen
De WOS vroeg eerder twee experts op het gebied van golfbrekers naar hun mening. "Als ik het zo lees, dan heeft Rijkswaterstaat zorgvuldig gehandeld", laat Jentsje van der Meer (emeritus professor Coastal Structures and Ports bij IHE Delft) weten. "De Noorderpier is niet een golfbreker in de zin dat deze de golven moet tegenhouden. Het is een dam die ervoor zorgt dat de getijstroom de invarende schepen niet hindert. Er ontstaat door golven dus veel eerder een gevaarlijke situatie dan bij de andere dammen en zelfs de hekgolf van grote schepen kan al over de dam spoelen."
Marcel van Gent (professor Coastal Structures bij TU Delft) vult aan: "Een goedkope oplossing waarbij de pier onder gunstige weersomstandigheden en beperkte waterstanden toch toegankelijk blijft voor voetgangers, lijkt er niet te zijn. Technische aanpassingen die de pier geschikt maken voor voetgangers tijdens gunstige weersomstandigheden en beperkte waterstanden zijn er mijns inziens wel, maar die zijn niet op korte termijn en met beperkt budget te realiseren. Te denken valt aan een zogenaamd kruinmuurtje om de golfoverslag door scheepsgolven te voorkomen, samen met een verbetering van de kruin (wegdek). Echter, dat is voor de formele functie van de pier niet nodig en ook niet op korte termijn en met beperkt budget te realiseren."
Onderwatertalud
Een gepensioneerd oud-medewerker van Deltares en Rijkswaterstaat liet deze week aan de WOS weten dat er nog wel mogelijkheden zijn die bekeken kunnen worden. De Noorderpier kampt met onregelmatigheden in het onderwatertalud, veroorzaakt door historische bouwwerkzaamheden en schade door strandingen van schepen. Volgens hem kan het verwijderen van deze onregelmatigheden, zoals bulten en beschadigingen, de gevaarlijke verhogingen van hekgolven door snelvarende schepen verminderen. "Deltares kan met rekenmodellen de hoogte van een hekgolf van een varend schip in verschillende omstandigheden berekenen. En ook adviseren wat het effect is van het weghalen van onregelmatigheden in het onderwatertalud op de hoogte van een hekgolf. In zo'n studie kunnen ook de effecten van de andere maatregelen worden bepaald."