Zeker 19 ongelukken gebeurd op Hoekse pier: 'Topje van de ijsberg'
Op de Noorderpier in Hoek van Holland zijn sinds 2000 ten minste negentien mensen gewond geraakt. Dat blijkt uit een lijst met incidenten van de Zeehavenpolitie en het Havenbedrijf. Die lijst is echter verre van compleet, omdat veel ongelukken niet worden gemeld.
De incidenten worden veroorzaakt door overstromingen van de pier. Dat gebeurt niet alleen bij storm, maar ook door de hekgolven van langsvarende schepen. De incidenten zijn de voornaamste reden dat de laatste 600 meter van de Noorderpier sinds afgelopen vrijdag is afgesloten voor publiek.
Volgens een woordvoerder van het Havenbedrijf zijn drie mensen zwaargewond geraakt, de overige mensen raakten lichtgewond. "Vijf incidenten gebeurden bij springtij, negen bij hoog water, twee bij laag water. De rest is onbekend."
Hoogstwaarschijnlijk zijn er meer ongelukken gebeurd, dan alleen deze negentien. "De lijst is waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg. Er is geen eenduidig meldadres voor voorvallen op de Noorderpier, dus voor ons is dat moeilijk tellen", aldus de woordvoerder. "Dit geldt zeker ook voor internationale bezoekers in Hoek van Holland", vult Rijkswaterstaat aan.
Mogelijk zijn er ook mensen die helemaal niets willen melden. "Er staat een waarschuwingsbord op de pier. 'Slachtoffers' generen zich, dus lang niet alle incidenten worden aangemeld", laat de woordvoerder van het Havenbedrijf weten.
Lees meer
Maatregelen
Bezoekers van de Noorderpier zijn op 22 mei een petitie gestart voor het openhouden van de pier. Zij zien liever dat er veiligheidsmaatregelen worden genomen. De petitie was deze dinsdagochtend meer dan 2.000 keer ondertekend.
De WOS vroeg eerder twee experts op het gebied van golfbrekers naar hun mening. "Als ik het zo lees, dan heeft de Rijkswaterstaat zorgvuldig gehandeld", laat Jentsje van der Meer (emeritus professor Coastal Structures and Ports bij IHE Delft) weten. "De Noorderpier is niet een golfbreker in de zin dat deze de golven moet tegenhouden. Het is een dam die ervoor zorgt dat de getijstroom de invarende schepen niet hindert. Er ontstaat door golven dus veel eerder een gevaarlijke situatie dan bij de andere dammen en zelfs de hekgolf van grote schepen kan al over de dam spoelen."
Marcel van Gent (professor Coastal Structures bij TU Delft) vult aan: "Een goedkope oplossing waarbij de pier onder gunstige weersomstandigheden en beperkte waterstanden toch toegankelijk blijft voor voetgangers, lijkt er niet te zijn. Technische aanpassingen die de pier geschikt maken voor voetgangers tijdens gunstige weersomstandigheden en beperkte waterstanden zijn er mijns inziens wel, maar die zijn niet op korte termijn en met beperkt budget te realiseren."
De initiatiefnemers van de pier blijven echter van mening dat er nog wel maatregelen mogelijk zijn. "Experts hebben aangegeven dat technische aanpassingen, zoals het verhogen van de pier met een kruinmuur of het verbeteren van het wegdek, de veiligheid kunnen verhogen en de pier toegankelijk kunnen houden onder gunstige weersomstandigheden. Hoewel deze oplossingen niet op korte termijn en met beperkt budget te realiseren zijn, geven ze wel aan dat er mogelijkheden zijn om de pier veiliger te maken zonder deze volledig af te sluiten. (...) In plaats van de Noorderpier volledig af te sluiten, zou Rijkswaterstaat alternatieve oplossingen moeten onderzoeken en overwegen."