'Knoppert bracht geen vereiste wijzigingen aan in woonunits'
Omdat er geen vereiste wijzigingen zijn uitgevoerd in de woonunits van arbeidsmigranten bij amarylliskweker Knoppert in 's-Gravenzande moeten die units verdwijnen. Dat blijkt uit de antwoorden van wethouder Peter Valstar op schriftelijke vragen van de fractie Forum voor Democratie Westland (FvD).
Knoppert had in 2012 voor een periode van vijf jaar toestemming gekregen om in totaal enkele tientallen arbeidsmigranten op het terrein van enkele kwekerijen onder te brengen. Na die vijf jaar is er een langdurige juridische strijd ontstaan over de handhaving van die woonunits. Onlangs werd de gemeente Westland door de rechtbank in het gelijk gesteld: de units moeten weg.
Jasper van de Voort (FvD) vroeg zich af, of er constructief overleg plaatsgevonden heeft met de tuinder om te zoeken naar een mogelijkheid voor het behoud van de aanzienlijke hoeveelheid woonunits?
Wethouder Valstar: "In de afgelopen zeven jaar heeft er meermaals overleg plaatsgevonden met de heer Knoppert over de eisen waaraan de woonunits dienen te voldoen om in aanmerking te komen voor een omgevingsvergunning. De gesprekken hebben niet geleid tot de benodigde wijzigingen in de (bouw)constructie(s) van de woonunits.
'Meerdere strijdigheden'
Van der Voort vroeg verder: "Op basis van welke regels/eisen heeft de gemeente besloten geen vergunning te verlenen voor de huisvesting van de arbeidsmigranten?"
Valstar: "De woonunits voldoen niet aan de Beleidsregels tijdelijke huisvesting arbeidsmigranten Westland (2021). De strijdigheden zitten op meerdere punten, namelijk:
- onvoldoende afstand tussen de units en de bedrijfswoningen;
- onvoldoende voorzieningen aanwezig voor het aantal bewoners;
- gebruiksoppervlakte per bewoner is te klein;
- onvoldoende zichtbaarheid vanaf de openbare weg;
- overschrijding van maximale bebouwingspercentages;
- verlies van daglichttoetreding in de bestaande bedrijfswoningen;
- ongewenste toename van verharding."
Precedentwerking
"Daar komt bij", vervolgt Valstar, "dat van de mogelijkheid om units tegen bedrijfswoningen aan te zetten in de tuinen die daarbij horen ongewenste precedentwerking uitgaat. Woningen die verplaatst moeten worden om de modernisering van het glastuinbouwgebied niet op slot te zetten, krijgen op die manier (nog) een (ongewenst) verdienmodel als 'kamerverhuurbedrijf'. De adviescommissie glastuinbouw heeft ook negatief geadviseerd op medewerking aan de units. Gelet op alle misstanden die in het (recente en verdere) verleden bij deze ondernemer zijn aangetroffen, is onvoldoende gegarandeerd dat er sprake zal zijn van adequaat beheer en veiligheid."
Het college deelt de mening van de FvD-fractie, dat huisvesting van arbeidsmigranten bij glastuinbouwbedrijven een goede bijdrage kan leveren aan het huisvestingsvraagstuk. "Dit is ook de aanleiding geweest voor het vaststellen van de ‘Beleidsregels tijdelijke huisvesting arbeidsmigranten Westland’. De kwaliteit van de woonvoorzieningen en de ruimtelijke inpasbaarheid zijn de belangrijkste criteria om huisvesting op eigen terrein toe te kunnen staan", aldus Valstar.
'Voldoet niet aan onze regels'
Huisvesting op het terrein van tuinders kan wel degelijk, zoals we zien bij buurtgemeenten, betoogde Van der Voort. "Hoe gaat het Westlandse college in de nabije toekomst huisvesting van arbeidsmigranten op het terrein van tuinders faciliteren?"
Valstar: "De gemeente werkt graag mee aan initiatieven om huisvesting van arbeidsmigranten op het terrein van tuinders te faciliteren. Niet voor niets zijn hiervoor beleidsregels opgesteld. Op die manier komen er meer bedden beschikbaar voor arbeidsmigranten. Onduidelijk is op welke andere gemeente u doelt. We weten dat er aan de grens van Westland huisvesting bij de tuinder is gerealiseerd. Deze huisvesting voldoet niet aan onze regels en zou in deze vorm niet gerealiseerd mogen worden in de gemeente Westland."