Archief
WOS/Jan Cammeraat

WOS/Jan Cammeraat

Wijkagent Dennis de Bruijn: 'Ik wil niet dat criminelen gebruik kunnen maken van de infrastructuur in mijn wijk'

Niet iedereen kent de wijkagent, en de wijkagent kent niet iedereen. Dennis de Bruijn is, samen met zijn collega Ricardo Siemens, wijkagent bedrijventerreinen. In hun wijk zijn de burgers ingewisseld voor bedrijven.

Dennis werkt 22 jaar bij de politie. In 2002 begon hij zijn politiecarrière in de noodhulp in het Westland. Vervolgens ging hij naar de verkeerspolitie in Den Haag. "Ik had met alles dat met wielen over de weg ging te maken. De verkeerspolitie begeleidt bijvoorbeeld ook vip's en ambulances. Het is echt een hele gave tak van sport."

Na de verkeerspolitie werkte Dennis in een team dat onderzoek deed naar criminele goederenstromen. "Dat was vooral bureauwerk. Ik heb heel veel mogen leren over andere manieren van politiewerk, maar ik ben graag operationeel bezig. Op een gegeven moment maakte ik functioneel kennis met de toenmalige wijkagent bedrijventerreinen om te kijken welke kwetsbare infrastructuur er lag. Zijn werk sprak mij zeer aan. En toen er een vacature vrijkwam, heb ik direct gesolliciteerd. Ik ben nu twee jaar wijkagent en heb daar nog geen dag spijt van gehad."

“Ik ben oprecht nieuwsgierig hoe het kan dat een banaan uit Colombia bij ons in de schappen ligt.”

Dennis de Bruijn

25.000 vrachtwagenbewegingen per dag

Iedere kern heeft zijn eigen bedrijventerrein, van heel groot tot heel klein. "Bij elkaar hebben we 32 bedrijventerreinen (Westland en Midden-Delfland, red.) met daarop duizenden bedrijven. Die zorgen voor zo'n 25.000 vrachtwagenbewegingen per dag. Om de bedrijventerreinen meer aandacht te geven, is zo'n zes jaar geleden de functie van wijkagent bedrijventerrein in het leven geroepen. De meeste mensen denken bij de functie van wijkagent niet direct aan bedrijventerreinen. Toch kun je de vergelijking best maken: voor ons zijn burgers ingewisseld voor bedrijven. En wij kennen ook 'burenruzies'. En op een bedrijventerrein ergert het ene bedrijf zich ook wel eens aan het parkeergedrag van het andere bedrijf."

“Je wilt niet weten hoeveel kaartjes wij per dag uitdelen.”

Dennis de Bruijn

Kaartjesstrooier

Een wijkagent op een bedrijventerrein kent een andere dynamiek dan het werken als agent in de wijk. "Wij kennen geen specifieke sociale wijkproblematiek, maar ook wij willen graag de spin in het web zijn", zegt Dennis. "Bedrijven met elkaar verbinden, zichtbaar zijn en benaderbaar als ondernemers onraad ruiken. Daarom willen wij ook dat ondernemers bekend zijn met ons. Je wilt niet weten hoeveel kaartjes wij per dag uitdelen; wij zijn echte kaartjesstrooiers. Bekendheid is voor mijn functie belangrijk en verlaagt de drempel om een melding te doen als een ondernemer denkt dat er iets niet in de haak is. Ik moet samen met mijn collega Ricardo een heel groot gebied bestrijken. Dat kunnen wij niet met z'n tweeën. Daar hebben we de hulp van de bedrijven voor nodig. Veel bedrijven denken er bij een probleem niet direct aan om de politie te bellen. Die denken vaak: de politie heeft wel wat anders te doen dan bedrijven te bezoeken. Maar wij staan open voor alle meldingen."

Unieke infrastructuur

"De goederenstroom in het Westland is uniek", vervolgt Dennis. "Het is bijzonder wat er hier allemaal over de weg wordt vervoerd. Daarbij komt dat wij ook nog eens liggen tussen Schiphol en de Rotterdamse haven. Goederen gaan vanuit hier de hele wereld over. FloraHolland is wat dat betreft een bijzondere locatie. Als wijkagent bedrijventerreinen kunnen wij ons focussen op de bedrijven die hier gevestigd zijn en op de bedrijfsprocessen die daar plaatsvinden. Ik ben ook oprecht nieuwsgierig hoe een banaan uit Colombia bij ons in de schappen ligt. Ondernemers zijn vaak trots op hun bedrijf en willen graag laten zien hoe het bij hun werkt."

“De dader gepakt, zonder dat de ondernemer daar door downtime zelf de dupe van is geworden.”

Dennis de Bruijn

"Het is belangrijk om bedrijfsprocessen te kennen om zo afwijkingen te kunnen signaleren. En met mijn achtergrond ken ik veel processen. Wat dat betreft weet ik ook dat bedrijven soms niet bereid zijn om een melding te maken omdat zij bang zijn dat dan direct hun hele bedrijf platligt. Nog niet zo lang geleden hebben we een voorval gehad waarbij een ondernemer ons belde dat hij iets verdachts had geconstateerd. Wij hebben vervolgens op de achtergrond een heel circus opgetuigd zonder dat het bedrijf heeft stilgelegen. Dat geeft voldoening: de dader gepakt, zonder dat de ondernemer daar door downtime zelf de dupe van is geworden."
"We hebben een heel groot netwerk met zowel publieke als private organisaties, waardoor we snel kunnen schakelen en hulp kunnen bieden in de meest uiteenlopende casussen."

Sociaal en laagdrempelig

"Burgers vinden dat ze recht hebben op een wijkagent," stelt Dennis. "Bedrijven zijn veel minder dan burgers gewend om 'gratis' hulp te krijgen. Ik snap dat ook wel: hun contact loopt vaak via de vve's en beveiligingsbedrijven. Maar als de nood aan de man is, zijn wij er ook voor hen. Ik probeer sociaal en laagdrempelig te zijn en op het juiste moment een luisterend oor te hebben bij een probleem. Je mag best laten merken dat je begrijpt waar het over gaat. Maar je moet ook niet schromen om te zeggen dat je iets niet snapt. Uiteindelijk ben ik ook de surveillerende politieagent die verantwoordelijk is voor het handhaven bij problemen. Ik wil niet dat criminelen gebruik kunnen maken van de infrastructuur in mijn wijk."