Kevin verzamelt Starbucks-mokken: 'Het is een dure grap'
Kevin Rijnsdorp (41) uit Maassluis verzamelt mokken van de bekende Amerikaanse koffieketen Starbucks. Inmiddels heeft hij bekers uit 400 verschillende steden die hij ook allemaal heeft bezocht.
De liefde voor de mok is tien jaar geleden ontstaan, toen Kevin met iemand naar Brussel ging. "Hij kocht daar zo'n mok", vertelt Kevin. "En ik dacht: dat wil ik ook wel. Want het is toch een bijzonder aandenken aan de stad waar je bent geweest." En van het één kwam het ander. "Je begint met één, maar vervolgens ga je naar Engeland of je gaat naar België. En dan zie je daar ook mensen bij Starbucks in de rij staan voor een mok of een kop koffie. En dan is het gewoon leuk om zo'n mok mee te nemen. Daarnaast is het mijn passie om op reis te gaan en leuke dingen te zien, daar past deze verzameling perfect bij".
Wat mot je ermee
Mensen die bij Kevin binnenkomen en zijn verzameling zien, zijn over het algemeen enthousiast. Ook krijgt Kevin soms een mok cadeau van vrienden of familie die in het buitenland zijn geweest. Maar er zijn ook mensen die daar anders naar kijken, "die vragen zich af wat ik ermee mot", zegt Kevin. "Maar het is heel simpel, de één verzamelt postzegels of suikerzakjes. De ander voetbalshirts of smurfen. En ik verzamel Starbucks-mokken."
Kevin spaart voornamelijk de mokken van Europese landen en steden. "Want het moet wel leuk blijven", vervolgt hij. "De commerciële gedachte van Starbucks is om geld uit je zakken te trekken. Mokken van buiten Europa zijn vaak duurder. Ik wil alle mokken wel hebben, maar het is een dure grap. Je praat namelijk over een bedrag van zo'n 20 euro per mok. Daarnaast moet je er natuurlijk ook de ruimte voor hebben."
Iedere mok is uniek
Kevin selecteert zijn vakanties op basis van ontbrekende mokken, zodat hij zijn verzameling verder kan laten groeien. "De sport is om, als je op vakantie gaat, zo'n mok te scoren. Want dan heb je een band met het land. Dat vind ik leuker dan een mok kopen op marktplaats voor veel geld. Als je dat doet is de mok gevoelsmatig niet meer van jou. Iemand heeft er al met zijn handen aangezeten of het stickertje eraf gehaald."
Het gebeurt ook dat Kevin mokken krijgt, daar gaat dan vaak een bijzonder verhaal achter schuil. "Zo was een vriend van mij een keer in Manchester", vertelt Kevin. "Op het vliegveld kwam hij vast te zitten, door de mist ging zijn vliegtuig niet meer. Hij heeft toen een Manchester-mok gekocht, en daar drie dagen uit gedronken. Na afloop dacht hij: ik moet iets met die mok. Dus ik geef hem aan Kevin."
"Het verhaal van de Nijmeegse mok is ook wel grappig", vervolgt Kevin. "Nijmegen en Arnhem hebben een rivalitieit. De maker van de mok dacht dan ook een geintje uit te halen. Op de voorkant van de mok zie je Nijmegen, maar op de achterkant staat de brug van Arnhem. Dus ja, daar hebben ze een grote fout gemaakt".
Verzameling
Starbucks heeft verschillende series van mokken. Dat kan uiteenlopen van espresso- tot plastic mokken. Maar er zijn ook bekers. "Het is net waar jou interesses liggen, en wat jij wil hebben voor je verzameling", zegt Kevin. "Ikzelf ben vooral geïnteresseerd in de mokken van landen en steden. Maar ik heb ook een aantal mokken uit de Disney-serie. Daar staan afbeeldingen op van Star Wars. Mooie mokken, maar je bent wel afhankelijk van de winkelmedewerker van Disney die de mok inpakt. Die doet dat zonder plastic. Dat komt hij binnen met de post, maar de mensen van de post zijn niet altijd even voorzichtig. Ze gooien bijvoorbeeld met pakketjes. En dan mag jij maar hopen dat het heel aankomt, en dat is niet altijd zo."
"Mijn Europa-verzameling is bijna compleet" vervolgt Kevin. "Al moet ik er nog één uit Duitsland hebben. Maar die is heel zeldzaam. Hij is ook uit de collectie gehaald. Volgens mij is dat Braunschweig. Die staat hoog op mijn verlanglijstje."
Naast de series van landen, steden en Disney zijn er ook thema-mokken. "Heel veel Nederlanders gaan namelijk naar Duitsland om worst te eten en bier te drinken. En dus heeft Starbucks ook een Oktoberfest mok ontworpen. Hetzelfde geldt voor carnaval. Dat vieren ze in Duitsland beter dan in Nederland, en ook daar is een mok van gemaakt. Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon een slimme commerciële zet van Starbucks, want zo'n mok kopen is dan toch een verleiding."