Blankenburg vaart: Maassluizers kunnen weer met veerboot naar Rozenburg
Met het planten van de vlaggen van Maassluis, Rozenburg en provincie Zuid-Holland op de Blankenburg, is donderdag het autoveer tussen Maassluis en Rozenburg in ere hersteld.
Reizigers hebben er anderhalf jaar op moeten wachten, maar vanaf vrijdag is écht het zover. Dan hoeven ze niet meer kilometers om te rijden om aan de overkant te komen. Donderdag was alvast de officiële handeling met vertegenwoordigers van Maassluis, Rozenburg en de provincie.
Voor gedeputeerde Jeannette Baljeu, die zich namens de provincie over dit hoofdpijndossier moest buigen, was het niet per se een feestelijk moment. "We zijn vooral opgelucht dat het veer nu kan varen, een heel belangrijke verbinding. Het heeft gewoon heel lang geduurd en dat realiseren we ons. Het is heel vervelend voor de bewoners hier geweest. Dus we zijn meer opgelucht dan dat het een feestje is, maar het is wel goed dat we er even bij stilstaan."
Voor zowel Maassluis als Rozenburg is de terugkeer van het autoveer enorm belangrijk. Dat bleek ook wel uit de grote belangstelling die er was bij de officiële ingebruikname van de Blankenburg, zag ook Dick Snoeck, VVD-fractievoorzitter en nestor van de Maassluise gemeenteraad. "Kijk maar om je heen hoeveel mensen toch afhankelijk zijn van dit schip, zodat ze hun werk kunnen doen of in Maasluis of in Rozenburg. En ook de toeristen of het toeristisch verkeer tussen de twee gebieden kan weer volop genieten. Dus het is onnoemelijk belangrijk dat het veer weer in de vaart is."
Tot zeven uur 's avonds
De Blankenburg vaart vanaf deze vrijdag zeven dagen per week en van 06.00 tot 19.00 uur. Daarna moeten mensen de overtocht maken met de Jorina, het fiets-/voetveer. De eerste afvaart is van Maassluis naar Rozenburg. "Dat is even opletten, want dat is precies andersom van wat het jarenlang is geweest", legt Johan de Haas, projectmanager VMR (Veer Maassluis-Rozenburg) bij exploitant Damen uit. "De eenvoudige reden daarvoor is, dat het veer aan de nachtsteiger in Maasluis ligt. We moesten eigenlijk om 6 uur in Rozenburg beginnen, maar de bemanning had altijd zoiets van: het is raar om eigenlijk de steiger in Maassluis voorbij te varen, mensen te laten staan en naar de overkant gaan. Dus we hebben het omgegooid."
Dat mensen in de avonduren niet met de Blankenburg kunnen, heeft eigenlijk een simpele reden. "Dan praat je toch over een belasting van 18 uur op een dag, 7 dagen in de week. Dat is gigantisch. We hebben de afgelopen jaren gezien wat dat tot gevolg kan hebben als je dat niet bijhoudt. Een oude dame uit 1965, daar wil je zorgvuldig mee omgaan, dus een paar uur minder op een dag. Dat beperkt de vaste belasting op het schip en dat geeft de bemanning nog tijd in de avond om het schip voldoende te onderhouden."
Maar toch, voorheen waren er twee boten actief op de veerdienst. Naast de Blankenburg ook de Staeldiep. Die laatste is gekocht door scheepswerf De Haas in Rotterdam en wordt daar momenteel gerepareerd. Waarom is er niet voor gekozen om beide boten weer in gebruik te nemen? "Deze (de Blankenburg, red.) kon relatief snel gerepareerd worden en dat is het belangrijkste", legt Baljeu uit. "Dus we hebben met het geld dat we ter beschikking hebben gekregen van Provinciale Staten vooral voor één schip gekozen en natuurlijk het fietsvoetveer wat ook blijft varen."
Toekomst
Eind dit jaar wordt de Blankenburgverbinding (A24) in gebruik genomen, een nieuwe autotunnel tussen Maassluis/Vlaardingen en Rozenburg, waarmee je sneller aan de overkant bent. Is zo'n autoveer dan nog wel nodig? Snoeck heeft daar wel een mening over: "Langzaam verkeer kan helaas niet door de tunnel, dus elk langzaam verkeer zal wel hier de waterweg of Het Scheur moeten oversteken. En ja, daar moet de provincie wel met de goede antwoorden komen, om te zorgen dat we deze veerverbinding optimaal kunnen blijven benutten, voor eigenlijk iedereen die niet door de tunnel kan."