Archief
Signbiblio

Straks ook op woensdagmiddag les? Westlandse scholenkoepels denken aan nieuw model

Het lerarentekort is ook in het Westland zó bedreigend, dat er volgens de drie schoolbesturen maar één oplossing mogelijk is: de korte schooldag op woensdag en daarmee de vrije middag, op álle basisscholen in de kassengemeente afschaffen. "Anders is er straks helemaal geen les meer op woensdag."

Al maanden werken de drie schoolbesturen in het Westland, PCPOW, WSKO en West Openbaar Onderwijs, aan een gezamenlijk plan om het leerkrachtentekort tegen te gaan. "De woensdag is nu de minst populaire werkdag", legt Myrthe van Staalduinen, directeur van basisschool De Blinkerd in Monster uit. "Omdat dit een korte dag is, krijgen leerkrachten ook minder betaald en werken ze liever op maandag, dinsdag, donderdag of vrijdag."

Op de woensdagen vallen dus de meeste gaten en die zijn voor directeuren steeds lastiger in te vullen. "Als we niks doen moeten we in de toekomst zelfs over op een vierdaagse schoolweek", zegt Van Staalduinen. Ook heeft de korte woensdagmiddag volgens de schoolbesturen effect op de naschoolse opvang. "Je ziet dat de meeste ouders hun kinderen daar op maandag, dinsdag en donderdag brengen. Op die piekdagen ontstaan er dus wachttijden."

'Rust en regelmaat'

Daarom willen de scholen over op het vijf gelijke dagen model, op álle Westlandse basisscholen. "Als elke dag dezelfde tijden heeft, dan maakt het niet meer uit wanneer je werkt en zijn leerkrachten veel beter over de week te spreiden. Ook de druk op bepaalde piekdagen bij de naschoolse opvang zal minder worden."

Volgens de initiatiefnemers kleven er meer voordelen aan het vijf gelijke dagen model. "Het zorgt voor veel regelmaat en structuur voor de kinderen", zegt Van Staalduinen. "Elke dag is hetzelfde, dat is heel prettig voor kinderen."

'Yes mama, een korte dag!'

Toch denken veel ouders daar anders over. "Het betekent op de andere dagen, waarop ze juist eerder vrij zijn, meer 'dure' opvang regelen of zelf nóg eerder stoppen met werken", vertelt een moeder uit 's-Gravenzande. "Maar ik denk niet dat mijn werkgever daar mee akkoord gaat."

Daarnaast vinden veel ouders het ook fijn dat de kinderen één dag in de week vroeg thuis zijn. "Gezellig met elkaar een boterham eten", zegt Mikki de Goede uit Wateringen. "En er is tijd om met vriendjes en vriendinnetjes af te spreken en ruimte voor sportactiviteiten. Zo'n break in de week is een moment om even bij te tanken. Op woensdag zeggen mijn kinderen zelf ook 's ochtends: yes mama, vandaag een korte dag!"

Hoewel de schoolbesturen nu op verschillende scholen met een proef van het vijf gelijke dagen model begonnen zijn, voelt het voor veel ouders of de invoering van de nieuwe schooltijden al een voldongen feit is. "Eigenlijk maakt het helemaal niet meer uit wat wij als ouders vinden of zeggen. Dit gaat er gewoon komen", zegt een ouder die liever anoniem blijft.

'Wij hebben vijf woensdagmiddagen'

In Midden-Delfland in Den Hoorn werken ze op basisschool Het Galjoen al bijna tien jaar met het vijf gelijke dagen model en daar is men meer dan positief. "De kinderen gaan hier van 08.15 tot 13.45 uur naar school, elke dag", zegt directeur Sandra Wielenga. "Het zorgt voor rust, reinheid en regelmaat. We hebben nooit gezeur met fte's, als we vervanging moeten regelen. Alle dagen zijn hetzelfde."

Ook van ouders van Het Galjoen zijn er enkel positieve geluiden te horen en er zijn ook geen kinderen die de korte woensdag missen. "Bij ons weten ze inmiddels niet beter, daarnaast zijn ze elke dag vroeg vrij. Eigenlijk hebben wij vijf woensdagmiddagen."