Archief
Archief WOS

Archief WOS

Problemen in leerlingenvervoer ook bron van zorg in Westland

De problemen met het leerlingenvervoer in (onder meer) Westland zijn dermate groot, dat er van alles moet worden bedacht om de kinderen binnen redelijke tijd op hun plaats van bestemming te krijgen.

Het college van B en W van Westland heeft deze week over die problemen een uitvoerige brief naar de gemeenteraad gestuurd.

Sinds het schooljaar 2020-2021 hebben de gemeenten Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Westland overeenkomsten met Noot Personenvervoer voor de uitvoering van leerlingenvervoer en jeugdwetvervoer. Dit naar aanleiding van een Europese openbare aanbesteding. Behalve Noot rijden ook vervoerders Munckhof, Van der Wijst en RMC dit vervoer voor die gemeenten.

De gemeenten zijn al langere tijd niet tevreden over de dienstverlening door Noot. Het gaat daarbij om routes die niet tijdig worden gereden, routes die te Iang zijn, veel (ernstige) klachten en gebrekkige communicatie naar ouders en contractbeheerder Trafficon over deze klachten.

Verdere verslechtering

Sinds de start van het huidige schooljaar is sprake van een verdere verslechtering "met zeer ernstige klachten tot gevolg". In een overleg op 3 oktober is door Noot toegezegd dat de dienstverlening vanaf 30 oktober uitgevoerd zou worden conform de voorwaarden uit de overeenkomst. Maar dat is niet gelukt. Er is nog steeds sprake van een hoog aantal klachten. "Daarnaast worden klachten ruimschoots te laat of niet correct afgehandeld", aldus het college.

Op 8 november is er weer overleg geweest en daarin is door de gemeenten aangekondigd dat zij Noot in gebreke gaan stellen. Dat is formeel gebeurd via een brief van 21 november. Er wordt een (contractuele) korting op de vergoeding toegepast.

Laatste kans

Met betrekking tot de ingebrekestelling stellen de gemeenten Noot nog eenmaal in de gelegenheid om uiterlijk maandag 11 december aan de verplichtingen uit de overeenkomst te voldoen. Als dat niet gebeurt, zullen verdere juridische stappen worden gezet. "De gemeenten stellen Noot hierbij reeds aansprakelijk voor de geleden en nog te lijden schade als gevolg van de contractuele tekortkomingen", is de vervoerder te verstaan gegeven.

De gemeenten kunnen zelfstandig ingrijpen en bijvoorbeeld contact zoeken met andere vervoerders en informeren welke mogelijkheden zij hebben voor het vervoer van de leerlingen. "Echter omdat ook de andere vervoerders problemen hebben met het tekort aan chauffeurs is niet de verwachting dat alle problemen opgelost kunnen worden", schrijft het college aan de Westlandse gemeenteraad.
Per brief van 22 november zijn de betrokken ouders/verzorgers en scholen/zorginstellingen geïnformeerd over de genomen maatregelen.

Meedenken in oplossingen

Zowel vanuit het ministerie als de vervoerdersbranche hebben gemeenten de oproep gekregen om vooral mee te denken in oplossingen voor het chauffeurstekort in het leerlingenvervoer.

De vervoerders voeren overleg met gemeentelijke re-integratieafdelingen, maar dat biedt weinig tot geen soelaas. Het huidige bestand van uitkeringsgerechtigden kenmerkt zich door mensen die een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben en niet geschikt zijn om als chauffeur aan de slag te gaan, aldus de gemeenten.
Verder onderzoeken vervoerders de mogelijkheden van inzet van inzet van onderaannemers en benaderen zij ouders om als chauffeur te gaan rijden.

Door de gemeenten wordt, waar mogelijk, gestimuleerd dat kinderen het vermogen ontwikkelen om zelfstandig te reizen. Aanvragen voor leerlingenvervoer worden kritisch beoordeeld, met name aanvragen om individueel vervoer. Verder wordt in overleg met de vervoercoördinator bekeken of ritten voor verschillende gemeenten gecombineerd kunnen worden.
Ook wordt bij ouders de bereidheid gepeild om zelf de leerlingen naar school te rijden/brengen. Hier staat een kilometervergoeding tegenover.

Categorieen:
Nieuws Algemeen Westland