Archief
WOS

WOS

Gemeenten willen 'dubbel' fietspad op Maassluiseweg

De gemeenten Midden-Delfland en Maassluis hebben vorig jaar al afgesproken dat het fietspad aan de waterkant van de Maassluiseweg wordt weggehaald. In plaats daarvan word het fietspad aan de overkant verbreed.

Dat onthulde wethouder Sjef Evers dinsdagavond tijdens een gemeenteraadsvergadering in Maassluis. Hij werd bevraagd na berichtgeving van de WOS over een onderzoek naar een rotonde op de weg.

Raadslid Jesse de Jong (D66) baalde ervan dat de raad niet over dat onderzoek was geïnformeerd, maar ook Evers kende het plan nog niet. "Dat er sprake is van een rotonde, dat hebben we vorige week uit de media genomen. Ik heb vandaag twee fotootjes gezien van twee verschillende rotondes. Ik ben niet geïnformeerd door Midden-Delfland", meldde de wethouder.

Fietspad

Wel is er aan het begin van deze collegeperiode een ander besluit genomen. "We hebben aan de jarenlange discussie over de Maassluiseweg een einde gemaakt door als Maassluis akkoord te gaan op hun vraag om het fietspad langs het water aan de huizenkant te leggen, zodat het dubbel fietspad wordt." Evers heeft toen afgesproken, dat er in dat geval ook aan de Rozenlaan een 'dubbel' fietspad komt, zodat dit goed aansluit op de Maassluiseweg.

Het plan voor het dubbele fietspad is overigens niet helemaal nieuw. Het kwam in 2016 ook al aan de orde, toen er werd gesproken over mogelijke verkeerslichten bij de Oude Veiling. Hoewel de verkeerslichten werden geschrapt, ging de raad destijds akkoord met het plan om in 2017 - onder andere - een dubbel fietspad aan te leggen. Dat plan is uiteindelijk naar de lange termijn geschoven, omdat er ook een oplossing moet komen voor de uitritten bij kraanverhuurder Boekestijn en Huis Ter Lucht.

Tekening van de nieuwe situatie in 2016.

Jarenlange discussie

De Maassluiseweg, en dan met name bij de kruispunten bij de Koningin Julianaweg en Oude Veiling, is al jaren onderwerp van discussie. De weg geldt als een belangrijke ontsluitingsroute tussen Maasland/Maassluis en de A4. Er gebeuren verhoudingsgewijs veel ongelukken. Als gevolg van de nieuwbouwontwikkelingen in de nabijgelegen wijk Wilgenrijk in de Dijkpolder in Maassluis wordt een verdere toename van verkeer verwacht. Dit kan de verkeersveiligheid verder verslechteren, mede vanwege de onoverzichtelijke fietsoversteekplaatsen.

In veertig jaar tijd is de weg bijna twintig keer aangepakt, maar een ideale situatie is er nog altijd niet. Midden-Delfland had eerder met buurgemeenten Maassluis en Westland het verkeerskundig bureau Sweco opdracht gegeven onderzoek te doen naar een betere verkeersafwikkeling op en rond de A20 in het gebied tussen de Blankenburgverbinding en de aansluiting Maasdijk. Dat leverde echter vooral oplossingen op voor de middellange- en lange termijn, terwijl in Maasland snel actie nodig zou zijn. De enige geboden oplossing voor de korte termijn, het instellen van eenrichtingsverkeer op de Maassluiseweg, bleek niet haalbaar. In november 2022 besloot de gemeente een wegversmalling aan te brengen op de Maassluiseweg, al was dit vooral een tussenoplossing. Inmiddels denkt Midden-Delfland dus aan het aanleggen van een rotonde.