College Maassluis: Geen eenrichtingsverkeer op Maassluiseweg
De gemeente Maassluis is toch tegen eenrichtingsverkeer op de Maassluiseweg als middel om op korte termijn de doorstroming en de verkeersveiligheid rond de Oude Veiling op de grens met Maasland te verbeteren.
Er zijn bij een dergelijke maatregel namelijk ook forse aanpassingen aan het wegennet in Maassluis zelf nodig en dat gaat in de miljoenen lopen. Kosten, waaraan Midden-Delfland niet wil meebetalen, zo schrijft het Maassluise college aan de gemeenteraad.
Vorig jaar bleek uit een verkenning van ingenieursadviesbureau Sweco in opdracht van Maassluis, Midden-Delfland en Westland, dat een oplossing voor de verkeersproblematiek rond de Oude Veiling lastiger te vinden was dan gedacht. Het beste zou zijn het viaduct bij de A20 te verbreden, waarbij aan weerszijden een rijbaan wordt gelegd voor het verkeer uit en naar Maassluis en Maasland. Maar los van de kosten ervan wil Rijkswaterstaat hier vooralsnog niet aan meewerken.
Ook een extra op- en afrit nabij Lely in Maassluis zou te duur worden. Daarom werden alle pijlen gericht op de variant van eenrichtingsverkeer op de Maassluiseweg. Sweco werd gevraagd die variant nader uit te werken. Het Maassluise college trekt uit het nieuwe rapport de conclusie, dat een keuze hiervoor 'een onevenredige verzwaring van het verkeerbeeld binnen Maassluis geeft met een reële kans op regelmatige ernstige verkeershinder'. Daarom kiest het college voor de lange termijn aanpak, namelijk de aanleg van een parallelstructuur langs de zuidkant van de A20 in combinatie met maatregelen op de Laan 1940-1945. "Dat is het enige juiste om een duurzame oplossing te bieden voor zowel de doorstroming binnen Maassluis als rond de Oude Veiling."
Uit de raadsbrief, die tegelijkertijd door het college van Midden-Delfland naar diens raad is gestuurd, blijkt wel dat deze gemeente nog steeds wil inzetten op de variant-Maassluiseweg. Omdat de situatie bij de Oude Veiling urgent wordt genoemd, wil Midden-Delfland niet op lange termijn oplossingen wachten. Dat Midden-Delfland dan deels voor de kosten van Maassluis zou moeten opdraaien, gaat er bij het college van die gemeente niet in. Er wordt op gewezen dat de groei van het verkeer op de Maassluiseweg vooral wordt veroorzaakt door ruimtelijke ontwikkeling in Maassluis zelf.
Hoe het nu verder moet, is onduidelijk. Het Maassluise college stelt voor om een gezamenlijke informatiebijeenkomst voor beide raden te houden, waar het adviesbureau een toelichting op het laatste onderzoek kan geven. Verder zullen beide gemeenten met Westland, de MRDH en Rijkswaterstaat in gesprek gaan over een parallelbaan aan de zuidzijde van de A20 en een verbreding van de zuidelijke rijbaan van de rijksweg.