Verdubbeling van gewonden in verkeer in Westland
Het aantal verkeersongevallen in Westland is de laatste jaren toegenomen en daarbij vielen er in 2021 meer dan twee keer zoveel gewonden als in 2017.
Daarmee is het doel uit het Beleidsplan Verkeersveiligheid Westland 2040, in 2020 door de gemeenteraad vastgesteld, alleen maar verder uit het zicht geraakt. Daarin wordt immers gerept van nul vermijdbare verkeersslachtoffers in 2040. Het college van B en W wil daarom de komende twee jaar de infrastructuur op de meest risicovolle locaties verbeteren, meer verkeerseducatie aanbieden en meer prioriteit proberen te geven aan verkeershandhaving.
Dit staat in de evaluatie en actualisatie van het beleidsplan, dat aan de gemeenteraad is gestuurd. Ondanks dat er tijdens de coronapandemie veel minder verkeersbewegingen waren, is het aantal geregistreerde verkeersongevallen de afgelopen jaren gestegen. Waren er in 2017 in Westland 577 ongevallen, in 2021 waren dat er 647, een stijging van 12 procent. Het aantal gewonden nam spectaculair toe: van 146 in 2017 tot 309 in 2021 (+111,6 procent).
De meeste slachtoffers vallen op doordeweekse dagen in de namiddag/avondspits en zijn in bijna driekwart van de gevallen voetgangers, (brom)fietsers en gebruikers van een snor/brommobiel. Opvallend is ook dat de meeste verkeersslachtoffers in 2021 vielen in de leeftijdscategorie 12 tot en met 24 jaar, op de voet gevolg door de categorie 70 jaar en ouder, èn dat de stijging in de periode 2017-2021 met 233 procent het hardst was in de leeftijdscategorie 16 tot en met 17 jaar.
Het college kondigt aan op 100 locaties voortvarend aan de slag te gaan met het verwijderen of beter markeren van fietspadpaaltjes, wat moet zorgen voor veel minder eenzijdige ongevallen. Er komt een quickscan van de zebrapaden in de gemeente om die zonodig anders in te richten, te verplaatsen of te verwijderen. En de onveiligste trajecten zullen duurzaam veilig worden ingericht, waardoor kwetsbare verkeersdeelnemers beter beschermd worden.
Ook wordt ingezet op meer voorlichting over en trainen van veilig gedrag in het verkeer met name aan jongeren maar ook aan andere kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals senioren op e-bikes en kinderen die naar school lopen of fietsen. Zo gaat TeamAlert op feestweken en middelbare scholen jongeren voorlichten en krijgen groep 1 en 2 van de basisschool voorstellingen van Paolo de Zebratemmer. Verder wordt in het zogeheten Lokale Driehoeksoverleg getracht meer prioriteit voor verkeershandhaving op de agenda te krijgen.