Archief
Archieffoto 112Maasmedia

Archieffoto 112Maasmedia

Zorgen over Maassluiseweg in zowel Midden-Delfland als Maassluis

Meerdere fracties in de Maassluise gemeenteraad maken zich zorgen over de kortgeleden aangebrachte versmalling van de rijbaan op de Maassluiseweg op het grondgebied van Midden-Delfland.

Motief voor die ingreep was het veiliger maken van de weg, met name voor fietsers. Maar het tegenovergestelde is gebeurd. Er hebben zich al een aantal ongelukken voorgedaan, zei Henrike Heijboer van het CDA.
Dick Snoeck (VVD) merkte op: "Er is al jaren een onveilige situatie bij de Oude Veiling en dit stuk is er nu als onveilig punt bijgekomen."

Hij vond dat indringend het gesprek met Midden-Delfland moet worden aangegaan, want het is een doorgaande weg en ook een ontsluiting van Maassluis. "Dit getuigt niet echt van goed buurmanschap. Komende vanuit Maasland is het nog zichtbaar, maar als je uit de 'kuil' onder het viaduct omhoog rijdt, is het ineens daar!", aldus Snoeck. Hij kreeg bijval Jesse de Jong (D66) en Hans van der Burg (VSP).

Wethouder Sjef Evers beloofde aan Midden-Delfland over te brengen dat automobilisten in een te late fase worden geattendeerd op de wegversmalling en dat ze onvoldoende tijd hebben om hun snelheid te verminderen. Ook zal hij onder de aandacht brengen dat de verlichting onvoldoende wordt gevonden.

Verkeersdrempel beter?

Raoul Kleijwegt (GroenLinks) opperde dat een verkeersdrempel op die plek wellicht beter is dan een versmalling. Hij kreeg daarin steun van Heijboer, die verder opmerkte: "Het CDA hecht er aan om dit samen met Midden-Delfland op te lossen. De weg moet beide kanten op veilig zijn."

Midden-Delfland

De nieuwe situatie op de Maassluiseweg kwam eerder op dinsdagavond ook aan de orde in de gemeenteraad van Midden-Delfland. Daar waren schriftelijke vragen ingediend door Jakob Jongsma (OGP).

Het college reageerde: "Er is aan beide kanten, 50 meter voor de versmalling, een bord geplaatst dat de verkeerssituatie gewijzigd is. Daaronder is ook een waarschuwingsbord met 'wegversmalling' gehangen. Aan de kant van Maasland komt er op korte termijn aan de andere kant van de weg nog dezelfde bebording bij. Dit om het beter zichtbaar te maken, omdat het bord daar alleen naast het fietspad geplaatst kon worden. Dit zijn tijdelijke borden. Daarnaast is er bij de wegversmalling wegdekverlichting aangebracht. In het voorjaar wordt de begeleidende markering bij de versmalling uitgebreid. Hiervoor is het nu te koud."

Afstemming met Maassluis

Op de vraag of de nieuwe situatie het maximaal haalbare is, was de reactie: "Ja, dit is het maximaal haalbare. Uit de afstemming met de gemeente Maassluis is gekomen dat er twee auto's elkaar moeten kunnen passeren in de versmalling. Dit was een eis van de buurgemeente om de doorstroming te garanderen. De breedte van de versmalling is erop afgestemd dat twee auto's elkaar met gematigde snelheid kunnen passeren. De versmalling heeft dus wel een remmend werking."

Slotvraag van Jongsma was, wat deze wegversmalling bijdraagt aan de verkeersveiligheid van fietsers. Het antwoord: "Het verkeer wordt geremd, waardoor de oversteek voor de fietsers veiliger wordt."

'Makkelijkste maatregel'

Jongsma was overigens benieuwd waarom er niet was gekozen om de weg dusdanig te versmallen dat het niet meer mogelijk was dat twee auto's elkaar kunnen passeren en stelde daarom vervolgvragen. Wethouder Melanie Oderwald: "Als wij verdergaande versmalling zouden doen, zouden dat verkeersbesluiten zijn die een veel langer traject kennen. Dit is een maatregel die wij hebben kunnen nemen zonder dat daar een verkeersbesluit bij komt kijken waar beroep tegen kan worden aangetekend. Daarom is dit een maatregel die wij als gemeente het makkelijkst en effectiefst konden nemen."

Of de wethouder tevreden was, kon zij nog niet zeggen. "Het is te kort geleden om een oordeel te hebben."