Archief
Rijnmond

'Vertraging strandmetro kost me tussen de 50.000 en 100.000 euro'

Eigenaren van strandtenten in Hoek van Holland hoorden drie weken geleden al dat het contract van de bus die rijdt tussen Hoek van Holland Haven en het strand tot en met september verlengd was.

Dat meldt mediapartner Rijnmond. "Toen wist ik genoeg", zegt Jeroen van Anholt die met zijn strandtent Beachclub The Bing naast de strandopgang aan zee bij Hoek van Holland zit. "Dat de strandmetro pas na de zomer gaat rijden, is zwaar waardeloos." Een paar weken geleden kregen de strandtenthouders in Hoek van Holland een uitnodiging van de gemeente voor een update over de voortgang van de aanleg van de laatste metrohalte van de Hoekse lijn vlakbij het strand. Anholt ging er niet naar toe. "Ik had er geen zin in. Maar een paar collega's zijn wel gegaan. Die vertelden dat de metro vertraagd was en pas eind augustus zou gaan rijden." Maar nu blijkt dus dat de metro pas vanaf oktober gaat rijden. "Op zijn vroegst. We kregen gisteren een brief via de mail, toen ik '1 oktober' las, ben ik afgehaakt."

Masten bovenleiding niet bestand tegen storm

Volgens de gemeente blijkt uit testen in mei en juni onder andere dat de masten waaraan de bovenleiding van de metro op het spoor tussen het strand en halte Hoek van Holland Haven bevestigd is niet stormbestendig zijn. Daarom moeten de funderingen versterkt worden. Ook zijn er volgens een woordvoerder van de gemeente problemen met het 'energiesysteem en de spoorbeveiligingssystemen'. Pas als die opgelost zijn, kan de vergunningverlenende instantie Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) controleren of de metro aan alle veiligheidseisen voldoet. Dat duurt ongeveer een maand. Als dat achter de rug is, kan de strandmetro gaan rijden.

Ondertussen investeerde Van Anholt in de bouw van een langgerekte snackbar met bier, vis en patat aan de zijkant van zijn strandtent, pal naast de strandopgang. Enerzijds vanwege corona, zodat badgasten iets kunnen bestellen zonder dat ze aan een tafeltje hoeven te gaan zitten. Anderzijds vanwege de opening van de nieuwe metrohalte, waardoor Rotterdammers naar verwachting in groten getale het strand op gaan, bij mooi weer maar ook bij minder mooi weer. Met de strandmetro ben je er immers binnen drie kwartier.

'Gemeente beloofde metro in juli en openingsfeest'

Maar dat feest gaat nu mooi niet door. Vreemd genoeg had de gemeente de ondernemers dit voorjaar nog een brief gestuurd waarin staat dat de metro 22 juli zou gaan rijden, zegt hij. "Dat heb ik zwart op wit." In september zou er een feest zijn ter gelegenheid van de opening. En zelf had Van Anholt het plan om een groot feest te geven voor de afsluiting van het strandseizoen. Al met al zag hij deze zomer rooskleurig in en hoopte hij met goede omzetten de gaten die corona in zijn buffers sloeg op te vullen. Maar daar komt nu weinig van terecht. Schuldeisers bellen hem, zegt hij. "Ze zeggen: het is mooi weer, wanneer ga je betalen?"

Hij kijkt naar zijn terras. De meeste banken zijn leeg. "Ze denken dat ik vijf- of tienduizend per dag pak. Maar dat is niet zo. Het aantal gasten valt dit jaar erg tegen. Ik kom er wel uit met ze, daar gaat het niet om. Maar dit is niet waarom ik ondernemer geworden ben. Ik wil investeren in gastvrijheid en beleving. "Een paar planken van het terras zijn kapot. Voorlopig is er geen geld omdat aan te pakken. De extra omzet die hij uit zijn nieuwe snackbar hoopte te halen, ziet hij ook slinken. "Dat de metro deze zomer niet tot het strand rijdt, kost me tussen de 50 en 100 duizend euro."

Strandgangers blijven weg door slecht OV

De grote boosdoener is volgens hem dat het vervangende openbaar vervoer (OV) dat de gemeente geregeld heeft, niet aansluit op het strand. De metrohalte Hoek van Holland Haven is naar achteren verplaatst, daardoor moeten reizigers nu 500 meter lopen naar de bushalte. Op drukke dagen is de bus vaak zo vol, dat velen er niet meer in passen. Deze pechvogels moeten lopen of wachten tot de volgende bus vertrekt. De bus doet er een kwartier over voor deze bij het strand is. "Alles bij elkaar duurt de reis te lang. Lopen, overstappen, weer lopen", zegt Van Anholt. Het weerhoudt Rotterdammers er volgens hem van om naar strand Hoek van Holland te gaan.

Dat zegt ook Vanessa Willems van Beachclub One. Deze strandtent zit aan de andere kant van de strandopgang. "Mijn doelgroep is 65-plus. Oudere mensen hebben veel tijd en mogen in Rotterdam gratis reizen met het OV. Ze komen ook graag op minder mooie dagen en zorgen er zo voor dat er altijd gasten zijn. Ook in de winter. Dat is voor ons belangrijk omdat we dan ook omzet kunnen maken. Nu moeten we een ton reserveren om de winter door te komen. Je moet toch je vaste lasten zoals gas, licht en huur betalen."

Personeel te laat op werk door tjokvolle bus

De meeste 65-plussers zijn niet meer zo goed ter been als jongere mensen. Voor hen is de langere route van metro Hoek van Holland Haven vaak te ver, denkt Van Anholt. En een half uur lopen naar het strand om de bus helemaal te ontwijken, kunnen of willen ze vaak al helemaal niet.Een ander probleem is dat het personeel dat in de strandtenten werkt ook met de metro en de bus moet komen. "Vorige week hadden we een hele drukke stranddag. Vijf van mijn medewerkers konden niet meer in de bus omdat die vol was. Die moesten toen lopen. Ze waren een half uur te laat. Met de metro heb je dat niet. Die rijdt altijd en is nooit vol."

Van Anholt zit met de lange reis terug naar huis die zijn medewerkers moeten afleggen. "Overdag is het niet erg om tussen de duinen op de bus te wachten. Maar 's avonds laat als het donker is wel. Dat is niet veilig. Ik breng ze nu zelf naar station Hoek van Holland Haven."

Hij is bang dat ze afhaken, nu blijkt dat het strandstation toch niet in juli opengaat terwijl hij al met een tekort van vijf of zes medewerkers zit. "Dat vertelde ik hen, als warmhoudertje. Omdat de reis dan minder lang wordt." Ook vreest hij dat bedrijven die deze zomer feestavonden in zijn beachclub hadden gereserveerd afzeggen. "Ze dachten: leuk, die metro rijdt tot het strand, we gaan daar lekker feesten. Maar nu hij niet gaat, moeten ze met een bus. Als ik die bus moet regelen, gaat dat van mijn marge af."