Archief

Wateringen Noord krijgt doorgaande weg zonder knip en minder parkeerplaatsen

Wateringen Noord krijgt een doorgaande 30km-weg, die loopt van de Erasmusweg (kop van de Ambachtsweg) naar de Poeldijkseweg, waar ter hoogte van de Harry Hoekstraat een rotonde zal komen.

Deze weg zal geen 'knip’ bevatten, zoals beoogd in het voorontwerp bestemmingsplan, maar twee ontsluitingen: op de Ambachtsweg en de Poeldijkseweg. Ook kiest het college voor een lagere parkeernorm.

Dit staat in een notitie van het college van B en W van Westland, die op 8 februari in de commissie Ruimte op de agenda staat. Toen vorig jaar de gebiedsvisie en het voorontwerp bestemmingsplan werd besproken, was er vooral veel aandacht voor de ontsluiting van de nieuwe wijk en de parkeernormering. De vrees was dat een deel van de nieuwe wijk met de auto alleen via Den Haag naar Wateringen zou kunnen komen.

De doorgaande weg zal ook gebruikt worden door het openbaar vervoer. De wens is om lijn 21 van de HTM, die nu het eindpunt aan de Erasmusweg heeft, door te laten rijden naar het centrum van Wateringen. Met de weg lijkt het college voor te sorteren op een nieuwe afsluiting van de Ambachtsweg (die later dit jaar weer open gaat). In september vorig jaar nam de gemeenteraad een motie aan, waarin het college werd gevraagd de Ambachtsweg pas af te sluiten voor het doorgaande verkeer als er een alternatief zou zijn. Door het opnemen van een doorgaande weg in de nieuwbouwwijk wordt volgens het college aan die motie voldaan.

Parkeren

Als de wijk rond 2030 gereed is, zal er een andere mobiliteitsvraag en –aanbod zijn, zo verwacht het college. Daarom wordt voorgesteld de parkeernormering met zo’n 20 procent te verlagen, dus van gemiddeld 2 naar 1,6 parkeerplaats per woning. Dat scheelt ongeveer 280 parkeerplaatsen. Argumenten van het college: ov en fietsvoorzieningen zijn op orde, per woning steeds minder mensen en tegengaan van waterbed-effect omdat Den Haag overal betaald parkeren invoert (vergunningen).

De gemeenteraad kan er ook voor kiezen om de parkeernorm niet te verlagen, aldus het college. Maar met 700 woningen conform de Woonvisie zijn dan wel ten minste 3 ondergrondse garages aan de noordzijde van het gebied noodzakelijk. Een daarvan zal vermoedelijk bestemd worden voor de sociale woningbouw. Die is moeilijk te financieren en exploiteren, maar kan alleen vervallen als er zo’n 30 (sociale) woningen minder worden gebouwd. Daarom stelt het college de raad voor om het bestemmingsplan volgens het eerste scenario uit te werken.