Naaldwijker bouwt mee aan snelste waterstofauto ter wereld
De snelste waterstof-elektrisch aangedreven raceauto is een feit. Hij is gebouwd door studenten van de Technische Universiteit Delft en het is hun negende auto op waterstof.
In 2008 bouwde het studententeam Forze de eerste waterstof-elektrische auto ter wereld, dit jaar bouwden de studenten de snelste ter wereld: de Forze IX.
In de werkruimte van de studenten staan het vorige en het nieuwe model raceauto opgesteld. Dertig studenten hebben een jaar lang fulltime aan de auto gewerkt. Ze hebben hiervoor een jaar vrij genomen van hun studie. Rowan Heckmanns uit Naaldwijk is een van de studenten die heeft meegewerkt aan het bouwen van de raceauto. De Westlander is vooral bezig geweest met de koeling van onderdelen, zoals de elektrische motoren: "Veel van deze onderdelen kunnen echt ontzettend heet worden en hebben ieder een eigen koelsysteem nodig. Ik zorg ervoor dat er voldoende gekoeld wordt en alles goed blijft werken."
"Het is een ontzettend gaaf jaar. Ik verdien er zelf niks aan, ook geen studiepunten. Je doet het echt voor de ervaring. Iedereen is ontzettend gemotiveerd", vertelt teamgenoot Roel Breure vanuit de raceauto. Het nieuwe model heeft een topsnelheid van 300 kilometer per uur. Dat is 100 kilometer per uur sneller dan zijn voorganger.
Waterstof-elektrisch aangedreven auto's hebben grote voordelen ten opzichte van batterij-elektrisch aangedreven voertuigen. Op een tank waterstof kun je een langere afstand afleggen. Daarnaast is waterstof binnen enkele minuten getankt, waar een batterij vaak pas na een uur bijgeladen is.
Artikel gaat verder onder de video:
Lennart van der Burg is waterstofexpert bij TNO. Batterij-elektrisch rijden heeft volgens hem voor personenvervoer nog altijd een voorsprong. "Op dit moment zijn er 400 waterstofauto's tegenover 400.000 elektrische auto's in Nederland. Waterstof zal in de toekomst vooral een rol spelen voor zwaar transport, streekbussen of bouwplaatsen met op waterstof aangedreven aggregaten. In waterstof zit veel energie, daarom is het met uitstek geschikt voor die toepassingen."
Grijze waterstof
Opmerkelijk is dat de gemeente Den Haag recent heeft besloten het vervoer van kwetsbare groepen aan te besteden bij bedrijven die elektrisch rijden. Bedrijven op waterstof mogen niet meedingen in de aanbesteding. De gemeente beaamt dat waterstofauto's 'bijdragen aan verdere noodzakelijke verbetering van de luchtkwaliteit in Den Haag'. Toch wordt gekozen voor elektrische auto's. "De productie van groene waterstof is minder groen dan de naam suggereert." Hiermee doelt de gemeente op de hoeveelheid stroom die nodig is voor het opwekken van waterstof.
Van der Burg beaamt de stelling dat waterstof momenteel minder groen is dan het lijkt. "We produceren op dit moment veel waterstof in Nederland. Dat doen we met aardgas en dat zorgt voor veel CO2-emissie. Je zou kunnen stellen dat waterstof op dit moment vuil is. Dat noemen we grijze waterstof. De beste manier om waterstof groen te maken is door water te splitsen in waterstofgas en zuurstof. Dat heeft de toekomst. Als de raceauto op groene waterstof gaat rijden is dat een mooie verschoning."
De vorige auto van het Delftse team, de Forze VIII, deed in 2018 mee aan de de Supercar Challenge tijdens de Gamma Racing Days op het TT Circuit Assen. Door over te stappen van waterstoftanks op 350 bar- naar een 700 bar-systeem lukte het om de zestig minuten durende race volledig uit te rijden: een wereldprimeur voor racen op waterstof. Voorheen was het volledig uitrijden van de race een probleem. Het team eindigde op de zesde plaats. Breure hoopt het nieuwe model, de Forze IX, aan het einde van dit jaar te laten rijden. "Daarna gaan we weer naar Assen toe en dit keer gaan we voor de winst", zegt hij lachend.