Archief
WOS

Zo wil de Westlanders Brigade coronacrisis het hoofd bieden

Binnen de gemeente Westland is een actieplan ontwikkeld om de negatieve gevolgen van de coronacrisis het hoofd te bieden.

Het gaat onder meer om de inzet van een activiteitenbus, ontmoetingsbanken, een beursvloer, kleinschalige activiteiten, het stimuleren van het lidmaatschap van verenigingen en het inventariseren van schrijnende gevallen ten aanzien van inkomen. De details volgen nog.

De adviezen zijn opgesteld door de zogeheten Westlanders Brigade, een groep van inwoners die blijk hebben gegeven van een onbevangen blik op maatschappelijke ontwikkelingen. De groep is begin mei samengesteld en heeft inmiddels drie bijeenkomsten gehouden.
De volgende burgers maken deel uit van de brigade:
• René Beukers (Team Westland)
• Ylona van den Bos (Read Shop Naaldwijk)
• Lex van der Ende (initiatiefnemer Flower Boost Challenge, Van der Ende Groep)
• Nadine Noorlander (BYNA Coffee & Conceptstore Poeldijk)
• Arthur Zuijderwijk (Southfields, televisieproducent, gespecialiseerd in sportproducties)
• Glenn Luisman (evenementenorganisator)
• Bram Geurds (Jongerenraad)
• Lotte van Rijn (kassenbouwer Certhon)

De gemeenteraad had het college in maart via een motie gevraagd een crisis- en herstelteam in te richten dat adviseert over lokale kansen en maatregelen om te werken aan een voortvarend herstel van de lokale economie, leefomgeving en het collectief welzijn.

Hieronder meer informatie over de voorgestelde initiatieven van de Westlanders Brigade:

1. Inzet rijdende Bus
Het idee is om een bus/bussen te laten rondrijden in de gemeente met verschillende aanlandpunten. Deze moet verschillende activiteiten aanbieden (voetballen/bingo/gamen/informatiepunt/doorverwijzen) voor de verschillende doelgroepen.

2. Ontmoetingsbanken
Een aantal gemeentelijke banken worden omgetoverd tot kletsbanken, met als motto ‘een praatje is Goud waard’. Wellicht met een gouden bord bij deze banken, die aangeven dat dit een plek is waar men openstaat voor een gesprek met elkaar. Dit kan bijvoorbeeld op basis van zogenaamde kletspotvragen. Door dit op een leuke en doeltreffende manier te lanceren, kun je op een ludieke manier, burgers, ondernemers en de gemeente met elkaar in contact brengen.

3. Beursvloer Westland inzetten
Er is al heel veel beschikbaar in het Westlandse voor ondernemers. Waar het met regelmaat aan schort is dat men niet van elkaar op de hoogte is wie zich precies waar mee bezighoudt. Het doel hierbij is dat men elkaar beter leert kennen en ondernemers beter kunnen worden doorverwezen.

4. Maak kleinschalige activiteiten mogelijk en makkelijker (subsidieregeling)
De behoefte is groot aan kleinschalige activiteiten, maar er zijn nogal wat procedurele belemmeringen om deze mogelijk te maken. Ga bijvoorbeeld soepeler en sneller om met vergunningsaanvragen. Deze activiteiten bieden een kans om sociaal isolement na corona in beeld te brengen. Tevens zou een goed gepubliceerde subsidieregeling hier welkom zijn om deze activiteiten te stimuleren, waarbij wellicht een buurtpakket ter beschikking kan worden gesteld met lokale producten.

5. Stimuleer lidmaatschap van verenigingen

Door de crisis is over het algemeen bij verenigingen het ledental afgenomen. Met een stimuleringsregeling kan hier een positieve bijdrage aan geleverd worden. Op deze wijze wordt het onderlinge contact gestimuleerd en in het geval van sportverenigingen ook de lichamelijke gezondheid van de inwoners.

6. Inventariseer de schrijnende gevallen

Inventariseer de schrijnende gevallen van ondernemers die straks door het wegvallen van de steunmaatregelen niet meer rondkomen. Via maatwerktrajecten kan hier op ingespeeld worden in de begeleiding naar eventueel een ander inkomen.

Categorieen:
Nieuws Politiek Westland