Nieuwe eigenaar Koningshoek: Ik mis alleen nog een viswinkel
Winkeliers en klanten van winkelcentrum Koningshoek in Maassluis zullen de komende tijd nog niet zoveel merken van het feit dat er een nieuwe eigenaar is.
Het winkelcentrum is enkele weken geleden door voormalig eigenaar Wereldhave overgedragen aan het Franse investeringsfonds Novapierre Allemagne 2. Daarmee was een bedrag van 47 miljoen euro gemoeid, iets boven de boekwaarde eind 2020.
Voor de Franse partij is dit het eerste winkelcentrum in Nederland, weet Tia van Beek. Van Beek is director transactions bij Principal Real Estate Europe, het bedrijf dat in Nederland het winkelcentrum zal beheren voor het fonds. Novapierre Allemagne heeft al investeringen in winkelcentra in Duitsland, maar dit is de eerste aankoop in Nederland.
'Ongelooflijk mooi opgeknapt'
Koningshoek kwam eind vorig jaar via een makelaar voor het eerst op het pad van Van Beek. "Die heeft het bij ons neergelegd met de vraag 'Zou dat niet interessant voor jullie zijn, misschien wil Wereldhave wel verkopen'. Toen hebben we er naar gekeken, het is een prachtig centrum. Het is zo ongelooflijk mooi opgeknapt, het ziet er zo fris uit."
"Als je door Nederland rijdt, er zijn heel veel winkelcentra in buurten die iets treurigs hebben. Die iets meer liefde en aandacht gehad mochten hebben", gaat Van Beek verder. "En als je de Koningshoek binnenloopt, het is fris, het is leuk. Je hebt er food, non-food, alles zit er. Er is heel veel liefde en aandacht aan gegeven de afgelopen jaren. Dus het was meteen een 'ja'."
Vertrouwen en aandacht
Binnen het portfolio van Novapierre Allemagne 2 vind je dus al veel Duitse winkelcentra, maar Koningshoek is de eerste in Nederland. Wat maakt deze partij dan zo geschikt als nieuwe eigenaar? Duitsland is immers anders dan Nederland.
Van Beek spreekt over 'love and care'. "Principal is een verzekeringsbedrijf uit Amerika, dat al meer dan honderd jaar bestaat. Wij komen de uit midwest, een landelijke omgeving, en daar gaat alles om vertrouwen, banden opbouwen en aandacht. Dat zit echt in het dna van het bedrijf. Dat is ook wat we met onze huurders doen. Wij zijn bereikbaar. Je kunt me elke dag bellen voor alles, het maakt mij niks uit en dan gaan we het regelen."
"We hebben speciaal een nieuwe asset manager aangenomen die gespecialiseerd is in winkels. Zij was eerder ook verantwoordelijk voor de Koopgoot in Rotterdam. Zij is er nu vol ingedoken en snapt alles van goede samenstellingen, maar ook van de aandacht voor de winkeliers."
Die winkeliers, maar ook de klanten, zullen dus over het algemeen nog weinig merken van de overdracht. Dat is volgens Van Beek ook niet de bedoeling. "Het moet business as usual zijn." De nieuwe manager is inmiddels bezig met een voorstelronde en zal ook zeker één keer per week op locatie zijn. Daarnaast is er een technisch manager die een aantal keer per week zijn gezicht laat zien. "We zijn aanspreekbaar, je moet daar rondlopen, je moet er zijn. Maar dat deed de vorige eigenaar ook. Eigenlijk moet zo'n transitie van eigenaar niemand merken. Het gaat niet om ons, maar om de winkeliers."
Toekomst
Koningshoek is tussen 2015 en 2018 nog grondig onder handen genomen. Op de korte termijn zullen er wat dat betreft nog niet echt grote dingen worden aangepakt. Toch moet er wel gekeken worden naar de toekomst. Tijdens de afgelopen lockdowns zijn Nederlanders nog meer online gaan bestellen. Daar moet dus ook in Koningshoek op worden ingespeeld.
"Een winkelcentrum moet nog meer beleving worden", zegt Van Beek. "Wat we wel al hebben gemerkt is hoe erg we winkelen zijn gaan missen. Waar we dachten dat we alles online zouden gaan bestellen, zijn we erachter gekomen dat dat niet helemaal waar is. We vinden het ook wel lekker om rond te lopen, dingen te voelen, te proeven en te ruiken."
Maar hoe dat er precies uit moet komen te zien, dat wil de nieuwe eigenaar bespreken met de winkeliers. Die kennen hun klanten goed en weten wat past binnen Maassluis.
"Wat missen we?", vraagt Van Beek zich af. "Een sportschool in de kelder van Koningshoek? Ik weet het niet. Dat zouden we gezamenlijk moeten onderzoeken. Past dat bij Maassluis, bij het publiek van Maassluis? Wat hebben die nodig? Ik kan wel zeggen: we hebben een rollerdisco nodig, maar als dat niet past bij Maassluis is het zonde van de energie."
Wat wel nodig is, volgens Van Beek, is een viswinkel. Er staat nog één pand leeg en dat zou ze daar graag mee willen vullen. "Ik mis een viswinkel, lijkt me prachtig. Daar gaan we dus naar op zoek." Verder hoopt ze dat het failliete D-reizen een doorstart maakt, zodat het door hen gevulde pand gevuld kan blijven met een reisbureau.
Eén ding is overigens zeker. Op steeds meer plaatsen worden winkelcentra opgevuld met kantoorpanden. Dat mag bij Koningshoek niet gebeuren. "Want Koningshoek is echt een mooi winkelcentrum", aldus Van Beek.