Archief
WOS

WOS

Toplicht of stoplicht: Lang wachten op groen in Monster

De WOS riep onlangs lezers van onze website en app op om de meest opvallende verkeerslichten in de regio door te geven.

Welk licht is overbodig, waar sta je onnodig lang te wachten of waar staat het licht verkeerd afgesteld?

De komende dagen behandelen we elke dag één situatie die is doorgegeven door één of meerdere mensen en waarvan wij vinden dat die meer uitleg verdient. Vandaag beginnen we met de verkeerslichten die waarschijnlijk het meest 'gehaat' zijn in onze regio: die op het kruispunt van de Molenweg en Haagweg in Monster. Via de kaart stemden meer dan honderd mensen op deze locatie.

Op warme dagen is het kruispunt overvol met dagjesmensen die op weg zijn naar de kust, strandslag Molenslag ligt immers op de route. Maar ook buiten stranddagen rijden veel mensen over het kruispunt 'bij de molen'.

Een jaar geleden is het kruispunt volledig op de schop gegaan. Maar Monsternaren vinden dat de verkeerssituatie daardoor niet is verbeterd, integendeel zelfs. "De doorstroming is niet goed. Te lange wachttijd en te kort op groen. Het verkeerslicht reageert niet op het aanbod", zo is een van de reacties. Een ander zegt: "Ik woon al een paar jaar in het dorp, maar na het opknappen van het kruispunt zijn de rijen met wachtenden enorm gegroeid."

Tekst loopt verder onder de video.

Maar klopt dat gevoel? Een verkeersdeskundige van de gemeente Westland geeft aan dat de verkeerslichten na de reconstructie van het kruispunt inderdaad anders zijn afgesteld, om de veiligheid te vergroten en fietsverkeer te stimuleren. Voorheen kwam het voor dat twee kanten tegelijk groen hadden, waardoor bijvoorbeeld afslaand verkeer te maken kreeg met weggebruikers die ook groen hadden. Dit zorgde soms voor ongelukken.

"De regeling is nu zo ingesteld dat de kruisende verkeersstromen zoveel mogelijk conflictvrij zijn", zegt de verkeersmedewerker. Elke van vijf verkeersstromen (alle richtingen en de fietsers) hebben 25 seconden groen, waardoor je maximaal iets meer dan twee minuten moet wachten. "Mocht er op een richting binnen de gestelde 25 seconden geen voertuigen meer worden gedetecteerd, dan wordt de cyclus eerder afgebroken."

"Een langere groentijd instellen betekent ook een langere cyclustijd waardoor de kans op langere wachtrijen ontstaan met meerdere cyclussen voor het rode licht waardoor het wachten aanzienlijk langer wordt."

De automobilisten en fietsers in de (nabije) toekomst sneller groen geven, gaat de gemeente echter niet doen. Verkeerswethouder Pieter Varekamp zegt wel naar de situatie te willen kijken, maar 'm veranderen zit er niet in. "Kijken of onderzoeken kan altijd, maar ik verwacht dat er niet heel veel uit gaat komen. Als je wachttijden gaat verkorten, moet je verkeersstromen combineren en afbreuk doen aan de verkeersveiligheid. Dus ik verwacht dat er weinig aan te doen is."

Dit verhaal werd mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Dtv, Omroep Venlo, Studio040 en de WOS werken gezamenlijk aan lokale onderzoeksjournalistiek.