'Leerlingenvervoer was te behappen voor lokale vervoerders'
Lokale vervoerders hadden zich best kunnen inschrijven voor het verzorgen van leerlingenvervoer in de gemeente Westland.
Dat komt naar voren in de beantwoording door wethouder Pieter Varekamp van schriftelijke vragen van de raadsfractie Westland Verstandig.
In de vragen was verondersteld dat de zogeheten kavels te groot zouden zijn voor lokale ondernemers. Mede daarom zou het contract voor een periode van negen jaar gegund zijn aan het Limburgse bedrijf Munckhof. Deze onderneming besloot om als hoofdaannemer gaan fungeren, waarbij Westlands vervoerders (in de rol van onderaannemer) alle Westlandse routes zouden uitvoeren.
Maar die formule was nadrukkelijk niet afgesproken in de Europese aanbesteding, aldus Varekamp. "Munckhof heeft zowel bij de inschrijving als later bij het verificatiegesprek aangegeven de opdracht met eigen chauffeurs te gaan uitvoeren", schrijft hij.
Volgens Varekamp is het onjuist dat lokale ondernemers zich niet konden inschrijven omdat de percelen te groot zouden zijn. "In deze aanbesteding zijn meerdere percelen op de markt gezet met relatief kleine leerlingenaantallen. Dat is een bewuste keuze van de gemeenten geweest om (kleinere) lokale partijen ook de kans te geven om in te schrijven, zelfstandig of in combinatie."
Van lokale vervoerders zijn echter geen inschrijvingen ontvangen.
De betrokken leerlingen hebben overigens geen last van de ontbinding van het contract met Munckhof. Op grond van een regeling voor het geval dat het contract met de winnaar van de aanbesteding wordt ontbonden, zijn inmiddels nieuwe overeenkomsten gesloten voor de uitvoering van de opdracht. "Gezien de kwetsbare doelgroep heeft dit de prioriteit bij de gemeenten", verklaart Varekamp.