Archief
WOS

Zuivelverkoop daalt, maar streekzuivel zit in de lift

We eten en drinken met zijn allen minder zuivel.

In de jaren 2016 tot en met 2019 is de melkconsumptie in Nederland gedaald met 6 procent, vla daalde met 8 procent en de verkoop van toetjes ging met maar liefst 25 procent omlaag. Dat blijkt uit cijfers van marktanalyse-bureau IRI.

De daling doet zich voor bij de verkoop in supermarkten; zuivel rechtstreeks van de boer wordt juist populairder. Dat merken ze bij zuivelcoöperatie Delflandshof in Midden-Delfland, vijf melkveehouders die een deel van hun melk, yoghurt en karnemelk verkopen buiten de supermarkten om.

"De behoefte van de burger is naar herkenbaarheid en duurzaamheid," vertelt Arnold van Adrichem, een van de vijf boeren die hun krachten hebben gebundeld. "Wij maken melk, yoghurt en karnemelk waar totaal niets aan toegevoegd is, geen suikers dus natuurlijk gemaakt en dat is wat de consument wil."

"We verkleinen de afstand naar de consument, maar we nemen ook de zorg voor het landschap mee," vervolgt van Adrichem. Hij doet ook aan weidevogelbeheer, wat betekent dat hij met het maaien rekening houdt met vogelnesten op het land.

De behoefte van de burger is naar herkenbaarheid en duurzaamheid

• Arnold van Adrichem

De coronacrisis heeft de vraag naar boerenzuivel verder omhoog gestuwd, weet Simon van der Kooij uit Maasland: "Dat begon met de voedselpakketten die mensen konden kopen, maar vervolgens zagen we ook mensen die hun lokale boeren wilden ondersteunen en daarom bij ons kwamen." Die mensen blijven komen, zo lijkt het.

Sinds de corona-uitbraak is de daling van de zuivelverkoop in de supermarkten ook gestopt. Vooral room zit weer in de lift. Misschien komen daar die extra corona-kilo's vandaan....