Archief

Eerste route met 'slimme' stoplichten in gebruik

De eerste route met 'slimme' verkeerslichten voor vrachtwagens is in gebruik genomen. Deze lichten ontvangen informatie van vrachtwagens die in een konvooi rijden, zodat de doorstroming verbetert en de CO2-uitstoot wordt gereduceerd. In totaal moeten volgend jaar tien drukbezochte logistieke routes in het Westland, het Oostland en het Waal-Eemhavengebied voorzien zijn van de intelligente lichten.

De Winter Logistics in Honselersdijk is al aangesloten op het systeem. Directeur Eric de Winter heeft daar drie redenen voor. "Om uitstoot van CO2 te reduceren, om de doorstroom te verbeteren en om te zorgen dat de chauffeurs relaxter in de vrachtwagen zitten." Bij een snelle doorstroom hoeven de wagens minder te remmen en op te trekken, wat brandstof bespaart.

Via een speciale app op een computer in de cabine wordt er informatie verzonden naar de stoplichten. Die zenden dan informatie terug over hoe hard deze ongeveer moet rijden om het groene licht te halen. Daarnaast kunnen de chauffeurs op de computer ook informatie zien over files, wegwerkzaamheden en de maximumsnelheid op wegen.

De Winter hoopt dat de nieuwe routes snel worden gerealiseerd en dat meer transportbedrijven aansluiten bij het netwerk. "Want hoe makkelijker we konvooien (2 of 3 vrachtwagens bij elkaar, red.) kunnen maken, hoe makkelijker we door het verkeer kunnen gaan."

Volgens projectcoördinator van de Connected Transport Corridor Michiel Jak is het van belang dat verschillende partijen goed samenwerken bij deze innovatie. "De wegbeheerders die gaan over wie er voorrang krijgt bij een stoplicht en de logistieke sector delen data met elkaar. En samen met de chauffeurs kun je zorgen dat dit een succes wordt."