Nieuweweg bespaart al bijna 5.000 ton CO2
De Nieuweweg (N211) tussen Poeldijk en Den Haag heeft al bijna 5.000 ton CO2 bespaard. Vrijdag stond de teller op 4.973,20 ton. Dat is volgens Kees Berger van Provincie Zuid-Holland te vergelijken met het jaarlijkse energieverbruik van 200 huishoudens.
Volgens Berger was de eerste mijlpaal in de CO2-reductie eigenlijk al toen er 4.000 bespaard was. Voor de aanleg van de weg is namelijk zoveel CO2 gebruikt. Toen die grens werd overschreden was de weg officieel 'CO2-negatief'.
Omdat de provincie nu standaard een duurzaamheidsopgave krijgt bij de aanleg en transformatie van wegen, moeten er in de toekomst meer CO2-negatieve wegen komen. Bij de transformatie van de N470 tussen Delft en Zoetermeer wordt al nagedacht over duurzame innovaties.
Daarbij wordt gekeken naar wat wel en niet werkte op de Nieuweweg. Zo is er enorm veel energie bespaard bij de manier waarop het asfalt werd geproduceerd. Een deel ervan is hergebruikt asfalt en bovendien kon het op lagere temperatuur worden gemaakt. Wat waarschijnlijk niet meer terugkomt, is de lantaarnpaal die is bekleed met zonnepanelen. "Dat levert wel energie op, maar kost ook veel geld. Het rendement is daarom te laag."
Om de N211 nog duurzamer te maken staat er nog één transformatie op de agenda. Volgend jaar voorjaar wordt de constructie van de stoplichten aan de kant van Poeldijk centrum aangepakt. Die constructie wordt van hout met een FSC-keurmerk gemaakt, in plaats van staal. "Dat is nog uniek in Nederland. Dat betekent dat we geen mijnbouw meer nodig hebben, maar gewoon hout uit de bossen kunnen halen."