College gaat verder met verhogingsplannen geluidwal, ondanks protest
Tientallen bewoners van de Doornenbuurt in Maassluis kwamen dinsdagavond af op een debat over het besluit om de geluidswal langs de A20 te verhogen. Ze zien de plannen die in juli nog door een ruime meerderheid van de raad zijn aangenomen, niet zitten. Voor het eerst sinds tijden was de toon van het debat in Maassluis fel. Het college van burgemeester en wethouders wil ondanks protest vanuit de wijk, de plannen doorzetten.
Een groot deel van de Doornenboort in Maassluis wil graag dat het gemeentebestuur van Maassluis de plannen voor een geluidswal langs de A20 in tweeën knipt. Ze zouden onvoldoende door de gemeente gehoord zijn en zien een verhoging van de huidige wal niet zitten. Wel willen ze een geluidsscherm langs hun buurt en anders hebben ze liever dat het blijft zoals het is. Langs het Kastanjedal is volgens hen wel ruimte voor een verhoogde wal.
Bewoners van het Kastanjedal, die al jaren met de gemeente in overleg zijn over de geluidsoverlast, vinden het plan om de gehele wal op te hogen tot zes meter juist goed. Dat plan werd in juli door de raad aangenomen met als voordeel dat het kostenneutraal is. Nadeel is dat daarvoor wel de huidige wal moet worden weggehaald en dat het park vervangen zal moeten worden. Zij vinden ook dat de bewoners van de Doornenbuurt zich wel erg lang afzijdig hebben gehouden.
Twee kanten
En daar sluit de VVD zich bij aan. Volgens fractievoorzitter Dick Snoeck is participeren iets dat van twee kanten moet komen. Er wordt immers al jaren gesproken over de geluidsoverlast. Hij staat dan ook nog achter het eerder genomen raadsbesluit. PvdA, CDA, D66, maar ook oppositiepartij GroenLinks vallen hem bij, alhoewel die laatste partij vooral ook een 'Berlijnse muur' langs de weg niet ziet zitten.
VSP Maassluis, die eerder als enige tegen het voorstel voor de verhoging van de wal stemde, was dinsdagavond flink op dreef en bleef er maar op hameren dat een groot deel van de wijk niet is meegenomen in de besluitvorming. "Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald", was het betoog van de kersverse fractievoorzitter Ton Luijendijk. ChristenUnie, Maassluis Belang en later in mindere mate ook Forum voor Maassluis steunden hem min of meer in zijn verhaal.
Snelheidsvermindering
Forum voor Maassluis kwam verder nog met een motie om de geluidsoverlast te verminderen door de snelheid op rijksweg A20 te laten verlagen van 130 kilometer per uur naar 100 kilometer per uur. De gehele raad ondersteunt die motie, alhoewel de VSP de steun even leek terug te trekken. Wethouder Van der Wees liet alvast weten te twijfelen aan de haalbaarheid van het voorstel, maar zal met Rijkswaterstaat in gesprek gaan.
Hoewel VSP Maassluis nog even aan een motie van treurnis dacht voor het college, koos de partij uiteindelijk voor een motie waarin het bestuurscollege wordt opgeroepen om de bewonersavond van 8 oktober te gebruiken om samen met de bewoners de mogelijkheden te verkennen van een voor alle partijen aanvaardbare oplossing. Daarbij liet de indienende partij wel weten dat ze niet aan de gewenste kaders van het raadsvoorstel willen voldoen. En juist dat zorgde ervoor dat die motie het niet haalde.