Archief
archieftekening RWS

archieftekening RWS

Raad van State: Blankenburgtunnel mag er gewoon komen

De Blankenburgtunnel tussen Rozenburg en Vlaardingen, op de grens met Maassluis en Maasland, mag er gewoon komen. Dat heeft de Raad van State woensdag besloten. De bezwaren tegen het tracébesluit van de toenmalige minister van Infrastructuur en Milieu zijn ongegrond.

Volgens de bezwaarmakers had de minister meer alternatieven moeten onderzoeken. Zij vinden dat de minister zich in een te vroeg stadium heeft geconcentreerd op de Blankenburgverbinding en daarbij andere oplossingen niet serieus heeft genomen. De hoogste bestuursrechter gaat echter niet mee in deze bezwaren.

Naast twee varianten van een nieuwe westelijke oeververbinding heeft de minister acht andere maatregelen onderzocht, zoals een kilometerheffing. Uit onderzoeken blijkt dat de verkeersproblemen daarmee niet zouden worden opgelost.

Verder vrezen de bezwaarmakers dat de stikstofuitstoot, die een gevolg is van het gebruik van de Blankenburgverbinding, beschermde natuurgebieden in de omgeving aantast. In de uitspraak van woensdag wijst de Raad van State ook deze bezwaren van de hand.

Reactie natuurorganisaties

Diverse groene organisaties als Natuurmonumenten en de Midden-Delflandvereniging zijn erg teleurgesteld in de uitspraak van de Raad van State, omdat in hun ogen door de aanleg van de zesbaansweg natuur, landschap en recreatie van Midden-Delfland ernstig worden aangetast.

Nu is er dus groen licht om de A15 en de A20 te verbinden door middel van een tunnel onder Het Scheur. De aanleg ervan gaat on en nabij de 1 miljard euro kosten. Het is de bedoeling dat de weg tussen 2022 en 2024 opengaat. Overigens werd eind 2017 besloten om de naam van de Blankenburgtunnel te wijzigen in Maasdeltatunnel.