Archief

'Ontgassen schepen gevaarlijk door gebrekkige apparatuur'

De manier waarop binnenvaartschepen op dit moment hun ruimen ontgassen blijkt gevaarlijker dan gedacht. De apparatuur die schepen gebruiken om de concentratie vrijgekomen chemicaliën te meten, is niet nauwkeurig genoeg. Dit leidt tot schijnveiligheid, want er is wel degelijk een aanzienlijk explosiegevaar.

Dit is gebleken uit onderzoek door de Antea Group, in opdracht van Rijkswaterstaat. Het rapport was in december klaar, maar is pas deze week naar buiten gebracht.

De gemeenten langs de Nieuwe Waterweg maken zich al jaren zorgen om de ontgassende schepen, omdat daarbij vaak kankerverwekkende stoffen vrijkomen. Het college van B en W in Rotterdam heeft eerder laten weten af te willen van het ontgassen.

Zelfs als de bemanning denkt, dat het uitdampen van een ruim voltooid is en met ventilatie is gestopt, kunnen de chemicaliën verder verdampen. Dit komt door de 'schoorsteenwerking' van de ventilatiegaten die verbinding hebben met de ladingtanks. Sommige producten kunnen in deze fase ook nog voor geurklachten zorgen.

Het onderzoeksbureau doet ook een aantal aanbevelingen. Zo moeten rederijen en schippers beter geïnformeerd worden over bijvoorbeeld het gebruik van meetapparatuur. Wellicht zou het ontgassen in zijn geheel verboden moeten worden. Dat vergt dan wel gezamenlijk onderzoek naar een betaalbare en organiseerbare verwerkingsinfrastructuur. Mogelijk hebben andere transportbranches hier al oplossingen voor, zo suggereren de rapporteurs.

Categorieen:
Algemeen