Dubbel fietspad moet verkeersveiligheid Maassluiseweg op korte termijn verbeteren
De Maassluiseweg in Maasland krijgt hoogstwaarschijnlijk aan de huizenkant een tweerichtingsfietspad. Die maatregel kan op korte termijn genomen worden om de verkeersveiligheid te verbeteren, zo bleek dinsdagavond tijdens een commissievergadering van de gemeenteraad van Midden-Delfland.
De Maassluiseweg, en dan met name bij de kruispunten bij de Koningin Julianaweg en Oude Veiling, is al jaren onderwerp van discussie. De weg is een belangrijke ontsluitingsroute tussen Maasland/Maassluis en de A20. Er gebeuren verhoudingsgewijs veel ongelukken. Als gevolg van de nieuwbouwontwikkelingen in de nabijgelegen wijk Wilgenrijk in de Dijkpolder in Maassluis wordt een verdere toename van verkeer verwacht. Dit kan de veiligheid verder verslechteren, mede vanwege de onoverzichtelijke fietsoversteekplaatsen.
In veertig jaar tijd is de weg bijna twintig keer aangepakt, maar een ideale situatie is er nog altijd niet. Midden-Delfland had eerder met buurgemeenten Maassluis en Westland het verkeerskundig bureau Sweco opdracht gegeven onderzoek te doen naar een betere verkeersafwikkeling op en rond de A20 in het gebied tussen de Blankenburgverbinding en de aansluiting Maasdijk. Dat leverde echter vooral oplossingen op voor de middellange- en lange termijn, terwijl in Maasland snel actie nodig zou zijn. De enige geboden oplossing voor de korte termijn, het instellen van eenrichtingsverkeer op de Maassluiseweg, bleek niet haalbaar. In november 2022 besloot de gemeente een wegversmalling aan te brengen op de Maassluiseweg, al was dit vooral een tussenoplossing.
Dubbel fietspad
Na de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 gaf de nieuwe coalitie het college van burgemeester en wethouders de opdracht mee om de verkeerssituatie proactief op te pakken. Er werd even gesproken over een rotonde in de weg, maar die blijkt gezien de beperkte ruime niet inpasbaar. Inmiddels lijkt een 'dubbel fietspad', een oplossing die in het verleden al vaker aan de orde kwam, de verkeersveiligheid op de korte termijn het beste te kunnen verhelpen.
Diverse raadsleden zetten overigens wel hun vraagtekens bij deze oplossing, omdat het voor automobilisten vanuit de Kerkweg, Koningin Julianaweg en de inritten bij woningen en bedrijven (onder meer kraanverhuurder Boekestijn) mogelijk juist onoverzichtelijker wordt. "Wij zijn geen verkeersdeskundigen, maar wel ervaringsdeskundigen", zei VVD-raadslid Jerry Moerman. "Wij hebben het idee dat dit alleen maar een onveiligere situatie op gaat leveren. Reden hiervoor is dat de automobilisten zowel links als rechts fietsers tegen kunnen komen. Voor de meeste weggebruikers verandert de nu bekende situatie en wij denken dat niet iedereen rekening gaat houden met de nieuwe situatie en daardoor juist ongelukken veroorzaakt." Sandra Koppert (OGP) suggereerde om de maximumsnelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur.
Wethouder Bart de Leede liet weten dat er nog geen details vaststaan en kreeg dan ook de opdracht om het plan de komende tijd verder uit te werken en daarin ook goed te motiveren waarom bepaalde keuzes gemaakt worden. De wethouder hoopt eind 2025 te kunnen beginnen met de werkzaamheden.
Lange termijn
Voor de lange termijn wordt gekeken naar het aanleggen van een extra verbindingsweg over de Zuid- en Noordvliet. Deze weg moet het verkeer tussen Maassluis en Maasland beter verdelen, zodat het kruispunt bij de Oude Veiling minder belast wordt. Volgens De Leede sluiten ook de gemeente Maassluis, de metropoolregio en Rijkswaterstaat aan bij het vinden van deze oplossing en worden de kosten op die manier ook verdeeld.
Wanneer deze oplossing daadwerkelijk gerealiseerd kan worden, is nog te bezien. De wethouder verwacht dat dit zeker nog wel vijf tot tien jaar gaat duren.
De Maassluiseweg kwam vorig jaar aan bod in de WOS-serie 'Gevaarlijkste wegen':