Archief
Archief WOS

Archief WOS

Frank Rijneveen nieuwe fietsburgemeester

Oud-wethouder Frank Rijneveen wordt de nieuwe fietsburgemeester van Westland. De opvolger van Karin Zwinkels zou zijn aandacht in elk geval moeten richten op de veiligheid van fietsers in de gemeente.

Ulbe Spaans, voorzitter van Fietsersbond Westland, onthulde de naam van Rijneveen zondag in het WOS-programma Plus Radio. "Ik ken hem al jaren en ik heb ook met hem samengewerkt in het verleden, toen ik nog in de politiek zat."

"We hebben natuurlijk iemand met een goed netwerk in het Westland die ook bestuurlijk van wanten weet, maar daarnaast ook gewoon een enthousiaste fietser is die de omgeving kent. Die zich daar ook nadrukkelijk voor wil inzetten. We zijn rustig in gesprek gegaan en hebben de activiteiten de revue laten passeren om te kijken wat er kan gebeuren en waar hij zich voor wil inzetten", aldus Spaans.

Veiligheid

Spaans gaat als voorzitter niet over de prioriteiten van de fietsburgemeester, maar heeft wel een paar suggesties. Zo kwam Westland in de verkiezing 'Fietsgemeente 2024' uit de bus als nummer 332 van de 342 gemeenten. Geen positieve reclame dus. "De beleving kreeg best wel mooie scores en ook het fietsnetwerk werd hoog gewaardeerd", weet Spaans. "Dus daar ligt het niet aan."

Westland doet het met name slecht op het gebied van veiligheid en daar mag Rijneveen straks wel aandacht voor gaan vragen. Zo zijn er bij wegen waar auto's 50 kilometer per uur of harder mogen, niet altijd gescheiden fietspaden. "In Westland wordt heel vaak gewerkt met fietssuggestiestroken. Je weet wel, een gekleurd stukje asfalt. Dat biedt natuurlijk schijnveiligheid, want een auto kan daar gewoon overheen. Dat is dus een probleem in Westland."

Dat probleem heeft overigens te maken met het ruimtetekort in de gemeente. "Alles wat wij hier moeten doen, moet negen keer berekend worden of dat wel past en kan. Vanwege tuinbouwbelangen onder andere. Maar in ieder geval, het ruimtegebruik is natuurlijk bizar moeilijk. En dan is een vrij liggend fietspad gewoon een ruimteslokker die gecompenseerd wordt met een stukje gekleurd asfalt."

Ongelukken

Het valt Spaans in berichtgeving in de lokale media op dat er geregeld ongelukken zijn, waarbij een fietser gewond raakt. Toch is het gek dat de plekken waar de meeste ongelukken plaatsvinden niet de locaties zijn die Westlanders het gevaarlijkst vinden. In een recent onderzoek van de gemeente kwamen juist rotondes en kruisingen naar voren. "Die worden door te hard rijden, gedrag van mensen, als gevaarlijk ervaren. En dan moeten we natuurlijk ook als fietsers de hand in eigen boezem steken", vindt Spaans. "Want als we het hebben over te hard rijden, dan is de snelheid van fatbikes die zich met het andere verkeer mengen ook ook zeker een onderdeel waar nadrukkelijk naar gekeken moet worden."

Beluister het hele gesprek met Frank Rijneveen:

Categorieen:
Nieuws Algemeen Westland