Ruim 2.200 handtekeningen voor heropenen Noorderpier, Rijkswaterstaat wacht onderzoek af
Dorpsraadslid Martijn Blankers heeft donderdagavond zijn petitie voor heropening van de laatste 600 meter van de Noorderpier in Hoek van Holland overhandigd aan Rijkswaterstaat. In totaal hadden 2.233 mensen hun handtekening achtergelaten.
Die overhandiging gebeurde tijdens een informatieavond in De Hoekstee over de afsluiting van de pier. Sinds 31 mei staat er een hek. Ongelukken door overstromingen zijn daarvoor de motivering, in combinatie met een toename van bezoekers na het doortrekken van de metrolijn naar het strand. De overstromingen komen niet alleen door storm of hoogwater, maar ook door hekgolven van langsvarende schepen. Volgens het Havenbedrijf en de Zeehavenpolitie zijn er sinds het jaar 2000 19 ongelukken gebeurd, maar vormt dit slechts 'het topje van de ijsberg', omdat veel incidenten niet worden gemeld. Er is immers geen algemeen bekend mailadres waar je incidenten kunt melden.
Rijkswaterstaat heeft heel specifiek alleen het laatste deel van de pier afgesloten, omdat deze uitloopt in zee en voetgangers hier geen mogelijkheid hebben om zichzelf in veiligheid te brengen op het strand of de duinen.
Vlak na de bekendmaking is online een petitie opgezet. In totaal 2.233 mensen hebben die ondertekend, maar Blankers zei bij de overhandiging met een knipoog dat dit slechts 'het topje van de ijsberg' is. Daarmee verwijzend naar de uitspraak dat het aantal ongelukken waarschijnlijk hoger is dan de meldingen laten zien.
Onderzoek
De sluiting is overigens niet definitief, maar geldt in eerste instantie tot eind 2025. In de tussentijd doet de gemeente Rotterdam een onderzoek, waarin gekeken wordt of en hoe de pier weer veilig opengesteld kan worden. Rijkswaterstaat bevestigde tijdens de bijeenkomst nogmaals daar medewerking aan te verlenen en open te staan voor de uitkomsten.
In de gemeenteraad van Rotterdam is onlangs overigens met ruime meerderheid een motie aangenomen, waarin het college van B en W wordt opgeroepen om aan het signaal Rijkswaterstaat te geven dat de Rotterdamse gemeenteraad graag de pier open houdt voor publiek, juist op momenten dat het publiek de pier veilig kan betreden. Richard de Mos riep deze week de dijkgraaf van het Hoogheemraadschap van Delfland op om dat ook te doen.
Maatregelen
Tijdens de informatieavond vroegen mensen onder andere waarom er niet voor is gekozen om, net als in IJmuiden, de pier alleen af te sluiten bij storm. De IJmuider pieren zijn echter moeilijk te vergelijken, omdat deze hoger liggen en schepen hier niet zorgen voor een overstroming van de pier.
Het nemen van maatregelen op de korte termijn lijkt lastig, liet Marcel van Gent (professor Coastal Structures bij TU Delft) eerder aan de WOS weten: "Een goedkope oplossing waarbij de pier onder gunstige weersomstandigheden en beperkte waterstanden toch toegankelijk blijft voor voetgangers, lijkt er niet te zijn. Technische aanpassingen die de pier geschikt maken voor voetgangers tijdens gunstige weersomstandigheden en beperkte waterstanden zijn er mijns inziens wel, maar die zijn niet op korte termijn en met beperkt budget te realiseren. Te denken valt aan een zogenaamd kruinmuurtje om de golfoverslag door scheepsgolven te voorkomen, samen met een verbetering van de kruin (wegdek). Echter, dat is voor de formele functie van de pier niet nodig en ook niet op korte termijn en met beperkt budget te realiseren."
Een gepensioneerd oud-medewerker van Deltares en Rijkswaterstaat schreef deze week aan de WOS, dat er nog wel mogelijkheden zijn die bekeken kunnen worden. De Noorderpier kampt met onregelmatigheden in het onderwatertalud, veroorzaakt door historische bouwwerkzaamheden en schade door strandingen van schepen. Volgens hem kan het verwijderen van deze onregelmatigheden, zoals bulten en beschadigingen, de gevaarlijke verhogingen van hekgolven door snelvarende schepen verminderen. "Deltares kan met rekenmodellen de hoogte van een hekgolf van een varend schip in verschillende omstandigheden berekenen. En ook adviseren wat het effect is van het weghalen van onregelmatigheden in het onderwatertalud op de hoogte van een hekgolf. In zo'n studie kunnen ook de effecten van de andere maatregelen worden bepaald."